El que diu wefer és exacte, quan diu que no s'han d'invertir tots els estalvis en borsa: cal diversificar amb altres productes com deute púbic, metalls, dipòsits i efectiu.
Tanmateix el que no s'ha de fer mai, al meu entendre, és prendre's la qüestió bursària com un joc d'apostes. És necessari informar-se, llegir-se els balanços i les memòries de les empreses en les que es vulgui invertir, i seguir la seva evolució.
Per als aficionats al ferrocarril és interessant, per exemple, anar llegint la Railway Gazette per internet i veure com li van les contractacions, en aquest cas, a CAF: quines obté, quines no, a quines es presenta i en quines condicions. Quan jo vaig entrar a CAF per primer cop, cotitzava a 326,65 però havien aparegut tot un seguit de notícies positives relacionades amb diferents contractacions obtingudes: un tramvia a Taiwan, una ampliació de comanda a Anglaterra i una altra a Nova Zelanda, un contracte a Xile, etc. Això s'havia de reflectir a la cotització, que era molt baixa, ja que anticipava futurs beneficis per la societat. Avui ja va per 387,00.
També vaig mirar qui manava a CAF, quins n'eren els dirigents, qui n'eren els accionistes de referència, etc., per veure els riscos que podien arribar per la part de la gestió, i em va agradar força el que vaig veure, tant el sistema de remuneració dels directius, com la composició del capital no cotitzat, com el règim de incompatibilitats.
Una altra qüestió a prendre en consideració és si l'empresa té per costum repartir dividends entre els accionistes, i en el cas de CAF la resposta és positiva.
També és important veure quina és la distribució de la cartera de comandes, que en el cas de CAF està extremadament internacionalitzada, tant que, al meu entendre una de les seves febleses és la depressió del mercat nacional, on pot operar amb més marge de beneficis, que no pas a l'internacional, on la lluita per les contractes és més dura i els costos de transport importants. Avui en dia CAF té una cartera de comandes força bona però el benefici que en treu està per sota de la mitjana del sector, perquè ha d'ajustar molt els costos.
El meu pronòstic és que a mitjà termini arribarà a 414. Ja veurem.
Altres empreses amb interessos ferroviaris que cotitzen a la borsa espanyola són: Acciona (Acciona Rail Services SA, amb operacions importants a La Robla i Algesires), ACS (Continental Rail SA), ArcelorMittal (ArcelorMittal Siderail, SA) i Ferrovial (Ferrovial Railway SA), però com és de veure el negoci ferroviari és només una part del negoci total del grup. CAF és l'única, crec, que és exclusivament ferroviària.
Per cert que Alstom continua el seu descens a la borsa de Paris. Pot arribar aviat a un preu interessant.
👍0👎0