Starline: el ‘metro d’Europa’, un nou tren d’alta velocitat

Serveis de RENFE fora de Catalunya i resta de companyies i països, així com temes ferroviaris sense ubicació geogràfica concreta.
Servicios de RENFE fuera de Cataluña y resto de compañías y paises, así como temas ferroviarios sin ubicación geográfica concreta.
Respon
Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23525
Ubicació: Fabra i Puig

Starline: el ‘metro d’Europa’, un nou tren d’alta velocitat

Entrada Autor: metring » Dissabte 22/03/2025 13:17

https://www.timeout.cat/barcelona/ca/no ... osa-032125

El ‘metro d’Europa’, un nou tren d’alta velocitat que connecta diverses ciutats europees, Barcelona inclosa


Amb una velocitat mitjana de 400 km/h, aquesta xarxa ultraràpida vol reduir fins a un 80% els vols de curta distància

Escrit per
Liv Kelly
Traduït per: Laia Jordà Sánchez
divendres 21 de març 2025

El tren és el futur. Això és el que ens repeteixen una vegada i una altra des de fa anys, però Europa encara té diversos problemes de ferrocarril, i és que encara hi ha xarxes nacionals fragmentades –si no, que ho diguin als usuaris de Rodalies–, bitllets caríssims i trajectes massa lents. I si Europa es dotés d'una veritable xarxa ferroviària tan fluida com la d’un metro? Imagineu-vos un metro a escala del continent, una línia d'alta velocitat que travessaria cada país europeu, des del Regne Unit fins a Turquia, sense fronteres ni complicacions. Doncs, malgrat semblar una proposta utòpica, aquesta és la idea una mica megalòmana de Starline, un projecte que vol fer del ferrocarril el mitjà de transport definitiu al continent.
400 km/h i estacions que no semblaran estacions

Amb trens que viatgen a 400 km/h, Starline promet escurçar els trajectes interminables i oblidar-nos dels trens que zigzaguegen entre mil estacions. Però això no és només una qüestió de velocitat, sinó que les estacions estaran situades a les perifèries de les grans ciutats, lluny dels centres congestionats, i es convertiran en autèntics hubs culturals amb sales de concerts, museus i espais per a esdeveniments.

Pel que fa als detalls, Starline també proposa dir adeu a la distinció entre primera i segona classe. Els trens, vestits amb un blau viu inspirat en la bandera europea, oferiran espais tranquils i cafeteries, perquè viatjar no impliqui haver de triar entre el vagó sorollós i el seient de plàstic d’un vell tren de Renfe. En matèria de seguretat, Starline aposta per la intel·ligència artificial, biometria i detecció automatitzada de les amenaces, tot i que encara no sabem si això vol dir que passarem menys temps buidant la bossa davant un agent de seguretat, però la idea és tenir un sistema ultrafluid i ràpid.

Menys avions, més trens

Aconseguir un 80% menys de vols de curt abast: aquest és l'objectiu de Starline. Si el projecte es fes realitat, podria democratitzar el tren com a alternativa evident a l’avió, amb trajectes que es preveuen que serien un 30% més ràpids que en cotxe o en ferrocarril convencional. I per evitar el trencaclosques dels bitllets, Starline preveu un sistema de venda unificat en una sola plataforma, sense haver de saltar entre tres aplicacions, una targeta de fidelització o un abonament que ja hem oblidat que teníem.

Una revolució també per al transport de mercaderies

Starline no vol només revolucionar els trajectes de passatgers. El projecte també té com a objectiu accelerar el transport de mercaderies a través d'Europa, especialment subministraments mèdics, productes frescos i béns manufacturats, per reduir dràsticament els terminis de lliurament. Llavors, projecte visionari o deliri utòpic? Starline encara està lluny de ser una realitat, però, sobre el paper, la idea és atractiva.

Imatge



jgomezs
N6
N6
Entrades: 299

Entrada Autor: jgomezs » Dissabte 22/03/2025 18:19

Aquest projecte fa massa olor a magufo. Fins i tot diria que magufo dissenyat per algú d'algun país on no hi ha trens d'alta velocitat.



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 7211
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dimarts 25/03/2025 18:30

No hi ha cap línia a Europa que permeti els 400 km/h. Per fer-ne només una, caldrien desenes de milions d'euros. Qui els posarà?

En fi... és més realista fer viatges a Saturn que no pas que una cosa així sigui possible en els propers 30 anys. O més.

No entenc qui ha estat capaç de colar una trola així als mitjans.



Respon

Torna a “Ferrocarril en general”