La via Laietana fa 100 anys
La via Laietana és des de fa un segle l'artèria que connecta l'Eixample i el port. L'obertura va acabar el 3 de desembre de 1913 i va servir per sanejar el nucli antic. Això sí, també va comportar l'expropiació de milers d'habitatges. Amb aquest interactiu, us convidem a passejar per aquest carrer centenari i descobrir-ne els edificis més característics.
L’obertura de la via Laietana estava projectada en el pla Cerdà des de 1859. Però no va ser fins a 1908 que es va poder aconseguir el finançament necessari per fer-la realitat. El banc Hispano Colonial hi va jugar un paper clau, ja que va signar un contracte de tresoreria amb l’Ajuntament l’octubre de 1907. Mesos després, el rei Alfons XVII va fer un primer cop de pic simbòlic que donava el tret de sortida als treballs.
El primer objectiu de la reforma era sanejar el casc antic de la ciutat. De fet, amb la via Laietana va arribar la llum al barri. També s’hi va instal·lar el clavegueram, l’enllumenat i el paviment. A més, ja es van perforar els túnels de la futura línia de metro, tot i que no va arribar fins 20 anys després.
La reforma va comportar desavantatges. El principal, va ser l’expropiació de 2.199 habitatges, en què vivien uns 10.000 barcelonins. Les obres van afectar els immobles on es van instal·lar la calçada i les voreres però també una franja de 20 metres a cada costat, on estaven projectats els nous edificis.
Als carrers que van sucumbir a la via Laietana, hi havien edificis d’interès monumental. La solució que es va donar va ser traslladar-los pedra per pedra. Va ser el cas de la casa del gremi dels calderers cap a la plaça de Sant Felip Neri o la Casa Padellàs, que ara es troba a la plaça del Rei. Així va néixer el barri Gòtic.
La via Laietana també volia ser una declaració d’intencions, per donar la imatge d’un gran ciutat. Per això, les noves edificacions van beure de l’escola de Chicago, considerada la revolució de l’arquitectura contemporània. Aquest moviment es caracteritza per la simetria i la geometria. També va ser el moment en què es van alçar més pisos als edificis.
http://www.btv.cat/btvnoticies/2013/12/ ... -100-anys/
A l'enllaç hi ha un mapa interactiu amb alguns punts importants de la Via.
Hora i data actual: Dijous 01/05/2025 1:11
La Via Laietana fa 100 anys
Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
- Adolescent barceloní
- N9
- Entrades: 2385
- Ubicació: Entre el Barcelonès i el Bages
- Contacta:
La Via Laietana fa 100 anys
Entrada Autor: Adolescent barceloní » Dimarts 03/12/2013 15:05
Juanjo Rubio. Software Engineer. Faig coses a ARCA, ACEMA, BusClàssicBCN i Jove de Barcelona. Aficionat al transport públic, a la fotografia i a les telecomunicacions. Diguéssim que el nom d'usuari fa (mooolt de) temps que se'm va quedar petit.
Torna a “Història del transport”
Salta a
- Transport Ferroviari / Transporte Ferroviario
- ↳ Ferrocarril àrea Barcelona
- ↳ Ferrocarril a Catalunya
- ↳ Ferrocarril en general
- ↳ Material rodant ferroviari
- ↳ Propostes ferroviàries
- Transport per carretera / Transporte por carretera
- ↳ Autobusos i resta transport públic
- ↳ Vehicles privats
- Altres tipus de transport / Otros tipos de transporte
- ↳ Aeri, marítim i altres
- ↳ Transport en general
- Temes Diversos / Temas Varios
- ↳ Història del transport
- ↳ Nou mapa d'elements i cotxeres dels tramvies antics
- ↳ Mapa d'elements històrics a Barcelona (versió 2007)
- ↳ Trobades i esdeveniments
- ↳ Oci i divertiments
- ↳ Comunicats del Fòrum
- ↳ Suggeriments, proves i Off-topic
- Enllaços
- ↳ Enllaços recomanats
- ↳ Trenscat.cat
- ↳ Wefer.com
- ↳ Museu del Transport de Barcelona
- ↳ Fundación Ferrocarriles Españoles
- ↳ ARCA
- ↳ Autobuses BCN
- ↳ TMB
- ↳ FGC
- ↳ RENFE
- ↳ Revista de Ferrocarrils
- ↳ Federació Catalana d'Amics del Ferrocarril
- ↳ Promoció del Transport Públic (PTP)
- ↳ Associació d'Amics del Ferrocarril de Barcelona
- ↳ Agrupació Ferroviària 5a Zona
- ↳ El web del Tren d'Olot
- ↳ Carrilet de Sant Feliu de Guixols a Girona
- ↳ Rodalies de Catalunya
- ↳ ARMF
- ↳ Històries del transport per carretera de Catalunya
- ↳ Associació per la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova
- ↳ Agrupament Ferroviari de Barcelona
- ↳ Con la voluntad de perdurar
- ↳ ADEMAS bloc
- ↳ Red ferroviaria de Barcelona
- ↳ Ferrocarriles de España
- ↳ Bloc de Territori i Sostenibilitat
- ↳ Rails i ferradures
- ↳ Notes de transport públic al Barcelonès Nord
- ↳ Club Ferroviari de Terrassa
- ↳ Associació d’Amics del Ferrocarril de Valls i de L’Alt Camp
- ↳ Gran Metro de Barcelona
- ↳ Bloc d'ACEMA
- ↳ Historias del tren
- ↳ Historia de la Seat
- ↳ Cremallera de Núria
- ↳ Mou-te
- ↳ Centre de Modelisme Ferroviari de Sabadell (CEMFES)
- ↳ Amics del Bus
- ↳ Ral·li d'Autobusos Clàssics de Barcelona
- ↳ Rails sense fronteres
- ↳ Los tranvías de vapor de España
- ↳ AFEVI Amics del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú
- ↳ ASAFEGI, Associació d’Amics del Ferrocarril de les Comarques Gironines
- ↳ CAFC Club d'Amics del Ferrocarril de Cornellà (Nou)
- ↳ Tren de l'Oreneta (Nou)
- ↳ Tren de Palau
- ↳ AEHA: Associació d'Estudis Històrics de l'Automoció
- ↳ Grup Ferroviari Mataró
- ↳ Cercle Històric Miquel Biada BCN Mataró
- ↳ Albert Guillaumes (Nou)
- ↳ Associació d'Amics del ferrocarril de Sant Cugat del Vallès (Nou)
- ↳ ATM de Barcelona (Nou)
- ↳ ATM Àrea de Girona (Nou)
- ↳ ATM Camp de Tarragona (Nou)
- ↳ ATM Lleida (Nou)
- ↳ Ferroviaria.cat (Nou)
- ↳ Crònica del Transport al Barcelonès Nord (Nou)
- Índex del fòrum
- Totes les hores són UTC+02:00
- Elimina les galetes
- Privadesa
- Condicions
- Contacta amb nosaltres
Funciona amb phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Traducció del phpBB: Isaac Garcia Abrodos
Traducció del phpBB: Isaac Garcia Abrodos