Nova xarxa BRCAT
- genissimon
- N10

- Entrades: 3440
- Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Diari de Girona, 27 de març de 2023 ha escrit: Nous corredors bus ràpid entre Salt-Girona i Blanes-Lloret pel 2025
La Generalitat invertirà 67 milions d'euros sis corredors bus ràpid en municipis del mateix sistema urbà amb alts nivells de congestió viària
[...]El primer del eixos que estarà operatiu és Castelldefels-Cornellà a partir del segon trimestre mentre que els cinc restants ho faran el 2025. Es tracta dels corredors Salt-Girona; Blanes-Lloret; Terrassa-Sabadell; Sabadell-Castellar del Vallès i Riera de Caldes-Palau Solità i Plegamans. [...]
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
- genissimon
- N10

- Entrades: 3440
- Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Diari de Girona, 1 de juliol de 2024 ha escrit: Les obres del corredor de bus ràpid entre Salt i Girona començaran de manera imminent
L’empresa constructora preveu iniciar els treballs en els propers dies al tram de Països Catalans, entre el pavelló i el Mercat Muncipal, i al vial lateral, a tocar de l’Estació Jove
Josep Coll
Girona 01 JUL 2024 12:01
L’empresa adjudicatària de l’obra del nou corredor de Bus Ràpid Catalunya (BRCAT), que impulsa la Generalitat de Catalunya, entre Salt i Girona, ha comunicat a l’Ajuntament de Salt l’inici imminent de les obres en els propers dies.
El Departament de Territori inicia així els treballs del projecte BRCAT que s’executarà a l’eix que uneix Girona amb el municipi de Salt. Es tracta d’un projecte que suposarà una inversió de 5,5 milions d’euros per part de la Generalitat de Catalunya i un termini d’execució de 16 mesos, comptabilitzant les obres previstes als dos municipis. Això suposa que tota la transformació i millores que preveu el projecte haurien d’acabar-se a finals del 2025.
L’objectiu del projecte BRCAT és millorar les connexions de bus entre la capital gironina i la vila de Salt, gràcies a la construcció de carrils bus a cada sentit de la marxa en el tram saltenc. El projecte també preveu la inclusió d’un nou carril bici de doble sentit que s’incorporarà a la part central o lateral del passeig de Països Catalans de Salt.
Dos primers àmbits d’obres
Els primers trams on es preveu que comencin les obres seran des de la rotonda que hi ha a l’encreuament de Països Catalans amb els carrers Mercè Rodoreda i Miquel Martí Pol fins passat el mercat municipal cobert de Salt. En aquest primer àmbit, les primeres obres que es duran a terme seran les d’un nou carril bici que s’ubicarà al passeig arbrat que discorre en paral·lel a Països Catalans fins tocar el supermercat. En aquell punt, el carril bici creuarà dos dels carrils de circulació amb regulació semafòrica i partir d’aquell punt el nou carril bici anirà pel centre de la calçada.
En aquesta primera fase d’obra, es preveu que es restringeixin dos dels carrils de circulació d’aquest tram, deixant així dos carrils de circulació oberts, un per cada sentit de la marxa. A nivell circulatori s’ha previst que la cruïlla de Països Catalans amb passeig Marquès de Camps s’hi farà una rotonda provisional mentre avancin les obres i quedarà anul·lada la regulació semafòrica actual. En aquest punt, el projecte preveu la construcció d’una rotonda que ha de permetre guanyar fluidesa al trànsit rodat, en especial, als busos. Un altre sector on les obres començaran en els propers dies és la reconfiguració d’un tram del vial lateral de Països Catalans, entre els carrers Marquès de Camps i Joan Maragall.
Els treballs també arribaran des de bon principi de l’obra a la via lateral de Països Catalans entre els carrers Cervantes i Ramón y Cajal, sector nord a tocar de l’Estació Jove. El projecte preveu reconvertir aquest vial en una nova plaça d’estada per als veïns. Cal tenir present que en aquest punt s’hi construirà també una rotonda, just a l’encreuament de Països Catalans amb el carrer Josep Irla.
Informació als veïns
Malgrat que l’obra l’executa i finança la Generalitat de Catalunya, des de l’Ajuntament de Salt s’ha previst tot un seguit d’accions per mantenir la població del municipi informada de l’inici de l’obra, la seva evolució i afectacions als diversos àmbits on s’actua, ja que es tracta d’una obra llarga i que es realitza en un dels eixos de circulació principals de Salt, com és el passeig de Països Catalans.
Per això, des del consistori de Salt s’ha impulsat una pàgina web exclusiva del projecte per poder-hi trobar la informació del projecte, així com les novetats que es vagin produint, així com les afectacions que es puguin produir a veïns i carrers. La web ja està activa amb un primer bolcatge d’informació i s’anirà completant a mesura que es coneguin més detalls de l’avenç de l’obra. El web és www.viladesalt.cat/brcat.
A més, a partir d’avui s’ha iniciat un bustiatge per repartir a les cases unifamiliars i penjar cartells informatius a les entrades dels habitatges plurifamiliars i comerços de les zones més properes a les primeres àrees on es preveu que comencin les obres. En una primera actuació es repartiran més de 2.000 cartells informatius que anuncien l’inici de l’obra del govern català, ubica els primers punts on es preveu que comencin les obres, així com un codi QR que permet entrar directament a la plana web creada específicament per facilitar l’accés a la informació. Així mateix, s’ha creat un correu electrònic perquè els ciutadans puguin enviar dubtes i preguntes sobre el projecte.
També s’ha previst que des de les xarxes socials oficials de l’Ajuntament de Salt es vagin donant totes les informacions a mesura que avanci l’obra i es produeixin noves afectacions.
Cartells per evitar el pas per Països Catalans
En paral·lel, s’ha treballat amb l’empresa que executarà les obres, perquè en els dies previs a l’inici dels treballs s’instal·lin una dotzena de cartells informatius de grans dimensions, amb l’objectiu que els conductors evitin el pas per al passeig Països Catalans. Els cartells de grans dimensions s’han previst als accessos al municipi tan des de Girona com des de Bescanó-Anglès i en ambdós casos es recomanarà que s’utilitzi com a itinerari alternatiu l’avinguda de la Pau i evitar així, el pas per Països Catalans, que amb les obres pot patir retencions o talls puntuals quan vagi avançant el projecte.
A la mateixa avinguda de la Pau també s’hi instal·larà cartelleria que reforçarà la informació perquè els conductos es mantinguin en aqueta via per anar direcció a Girona o, en tot cas, anar en direcció cap a l’AP-7 i a la C-65, segons quin sigui el destí final. Els conductors que provinguin des de la C-65 es trobaran la mateixa cartelleria, alertant-los de les obres de Països Catalans i l’itinerari alternatiu recomanat.
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
- genissimon
- N10

- Entrades: 3440
- Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Diari de Girona, 27 de gener de 2025 ha escrit: Una màquina fa el recorregut del carril de bus ràpid entre Girona i Salt per estudiar el ferm
L’aparell, remolcat per un vehicle, s’atura cada vint metres per analitzar un seguit de paràmetres i realitzar després un estudi amb les dades recollides que es creuaran amb estadístiques de trànsit
Josep Coll
Girona 27 GEN 2025 18:01
Les obres del corredor de bus ràpid entre Girona i Salt (BRCat) continuen fent passes endavant. Aquest dilluns al matí, una màquina de l’empresa Applus+ va fer tot el recorregut per dur a terme un estudi acurat del ferm. En aquest sentit, un vehicle que portava un remolc amb aquest aparell va iniciar l’itinerari a primera hora del matí a l’altura de la nova rotonda de Marquès de Camps (una de les dues que es crearà a Salt arran del carril de bus ràpid). Aquest aparell va circular pel passeig dels Països Catalans, per posteriorment entrar al terme municipal de Girona pel passeig d’Olot i continuar per l’avinguda de Sant Narcís. Posteriorment, va seguir pels mateixos vials, en sentit contrari, fins a tornar al seu punt d’inici.
El cotxe, així, es va aturar cada vint metres per analitzar el ferm i el subsol amb tot un seguit de paràmetres. Tot això, i tal com havien anunciat els ajuntaments de tots dos municipis, va generar algunes petites retencions de vehicles, especialment, en trams amb un sol carril. A causa de les obres, hi ha algunes parts del passeig dels Països Catalans que ha passat de dos a un únic carril de circulació. Per això, la Policia Local de Salt va escortar el vehicle per garantir la seguretat.
Les tasques fetes amb aquesta màquina, en un procés molt tècnic, serviran per obtenir una sèrie de resultats. Les dades d’aquest estudi, a més, es creuaran amb estadístiques de trànsit de tot el recorregut per acabar de decidir si cal més o menys formigó. També per si cal una capa més d’asfalt o menys, per tenir un ferm òptim.
Obres fins a final d’any
Les obres del corredor de bus ràpid entre Girona i Salt van començar a principis de juliol al municipi saltenc, i s’allargaran fins a finals d’any, segons les previsions de la Generalitat que és qui fa les obres per 5,5 milions d’euros. A Salt és on es realitzen la majoria dels treballs per fer possible aquest projecte i afecten tot el tram del passeig dels Països Catalans, tot i que són unes tasques que es fan per fases i no afecta mai tota la via per complet.
Mentrestant, a Girona els treballs van engegar a mitjan agost a la plaça Joan Brossa, que serà per a vianants i inclourà una terminal pels busos de les línies L3 i L4, que faran el trajecte per aquest carril de bus ràpid. El novembre van començar les obres a l’avinguda de Sant Narcís, on s’amplia la vorera més allunyada del parc Central i es retiraran els blocs de formigó, a part d’altres canvis. Les tasques, en aquesta via, s’allargaran, en principi, fins a l’11 l’abril, i comportaran diferents canvis quant a la circulació de vehicles i transport públic mentre es fan les obres.
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
- genissimon
- N10

- Entrades: 3440
- Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Diari de Girona, 3 de novembre de 2025 ha escrit: El carril de bus ràpid entre Girona i Salt s'inaugurarà, finalment, la primera quinzena de novembre
Territori assegura que les obres ja han acabat i ara podran entrar en funcionament millores en el servei de les línies L9, L3 i L4
Josep Coll
Girona
03 NOV 2025 17:03
Actualitzada 03 NOV 2025 17:08
El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica assegura que durant la primera quinzena de novembre entraran en funcionament els nous serveis, la millora de recorreguts i els nous vehicles en les línies que connecten ambdós municipis, l'L9, L3 i l'L4, del nou corredor de bus ràpid entre Girona i Salt. També està previst que es faci una inauguració oficial. Tot això, després que fa deu dies, la consellera de Territori, Habitatge i Transició ecològica, Sílvia Paneque, afirmés que el corredor entraria en funcionament durant els dies de les Fires de Girona.
Amb tot, les obres que van començar l'estiu de l'any passat ja s'han donat per finalitzades. L'objectiu de la Generalitat amb aquesta actuació és descarbonitzar la mobilitat, incentivar l'ús del transport públic i afavorir la integració de les infraestructures en l'entorn urbà. Les tasques han inclòs la configuració de nous carrils bus laterals, un carril bici bidireccional i millora els espais per a vianants, amb noves places, ampliacions de voreres i més permeabilitat, i ha tingut un pressupost global de 5,5 milions d'euros. "Aquesta obra millora la via de més intensitat que recorre les ciutats d'est a oest de Girona i Salt" ha comentat Paneque.
Aquesta obra s'emmarca "en les polítiques del Govern de la Generalitat per a descarbonitzar la mobilitat i incentivar l'ús del transport públic", ha dit Paneque, tot promovent "uns serveis de bus més competitius i afavorint la mobilitat a peu i en bicicleta". Aquesta actuació, a més, suposa una "important transformació urbana", ha renarcat. L'obra s'ha focalitzat en tres àmbits situats al llarg de 3,5 quilòmetres i han inclòs la construcció d'un carril bus per sentit i d'un carril bici bidireccional per afavorir la mobilitat quotidiana entre els dos municipis. Així mateix, ha comportat millores per afavorir la fluïdesa i la seguretat del trànsit, així com la mobilitat i l'accessibilitat de vianants.
Les millores
En primer lloc, les obres han inclòs la creació d'un carril bus per sentit, en el corredor format pel passeig dels Països Catalans i el Passeig d'Olot, entre la plaça Mercè Rodoreda de Salt i la rotonda del pont del Dimoni de Girona, amb els busos que circularan pel carril més pròxim a la vorera. Això sí, entre la rotonda del Tren d’Olot i el carrer Montnegre, ja a la capital gironina, els vehicles privats i els busos hauran de compartir l'únic carril de circulació que ja hi ha en sentit centre de la ciutat. En sentit Salt, sí que hi ha sempre els dos carrils. A més, en arribar a la rotonda del pont del Dimoni hi ha tres carrils, un per busos i dos per vehicles privats.
Aquest únic carril durant un tram del passeig d'Olot és a causa de la creació d'un carril bici bidireccional, que transcorre pel costat més pròxim a la vorera i per on abans circulaven vehicles. Al llarg de l'avinguda dels Països Catalans de Salt aquest carril bici passa pel centre de la calçada, mentre que en la part més pròxima al pont del Dimoni de Girona s'aprofita un que ja hi havia a sobre la vorera, a tocar del pavelló de Santa Eugènia.
Les obres han permès implementar millores per afavorir la fluïdesa i la seguretat del trànsit, gràcies a dues noves rotondes semaforitzades a Marquès de Camps i Josep Irla a Salt. S'ha eliminat, així, els girs a esquerra i s'han simplificat les fases semafòriques a tot el corredor. A més, s'han fet millores a l'avinguda de Sant Narcís de Girona per a fer més fàcil i eficient el pas dels autobusos en un tram en corba i s'ha remodelat la plaça Joan Brossa com a terminal de les línies L3 i L4, per optimitzar-ne el recorregut. A més, la nova plaça ha facilitat l'accessibilitat i la distribució de les persones usuàries cap a l'estació de ferrocarril i cap al centre urbà de Girona. Finalment, s'han fet millores per la mobilitat a peu, com l'ampliació de voreres; la creació de nous passos de vianants; i l'augment d'espais per als vianants, en especial entorn de l'espai Jove de Salt i la Plaça Joan Brossa de Girona.
Transformació de la mobilitat
Aquesta nova infraestructura i l'aplicació d'altres mesures permetran transformar la mobilitat i la prestació i l'oferta de serveis de transport públic en aquest àmbit. Així, es preveu incrementar l'oferta al corredor, amb la potenciació de l'L9 com a línia troncal que comunica amb la Universitat de Girona i l'optimització dels serveis i recorreguts de les línies L3 i L4. També ampliar i millorar la cobertura en transport públic, per exemple a Torre-Mirona, a la Universitat i a l'Hospital i augmentar les freqüències de pas, en especial de l'L9. Tenint en compte les noves expedicions de l'L9, l'L3 i l'L4 expedicions i les línies interurbanes, per aquest corredor hi circularà un bus cada tres minuts i mig.
Per altra banda, es reduirà el temps de viatge, amb les persones usuàries que s'estalviaran de mitjana sis minuts. Amb la remodelació de la plaça Joan Brossa es millora la intermodalitat, ja que queda a cent metres del tren convencional R11, Mitja Distància, RG1, el tren d'alta velocitat i l'estació interurbana d'autobusos. A més, la línia troncal, l'L9, operarà amb "vehicles zero emissions" totalment electrificats. Finalment, s'han millorat els punts parada i marquesines.
Els serveis d'autobús entre Salt i Girona transporten més de 3,1 milions de passatgers anuals a través de les línies urbanes L3, L4 i L9, a més de la demanda que canalitzen les interurbanes provinents de Caldes de Malavella, Olot, Amer i Arbúcies. Aquests serveis acumulen creixements molt elevats en els últims anys. Així, aquest és un dels sis corredors (a la província de Girona se'n farà un entre Lloret de Mar i Blanes) que formen part de la primera fase de la xarxa de corredors de bus ràpid que el Govern està desplegant en àrees que formen un mateix sistema urbà i que estan especialment congestionades, per a potenciar l'ús de l'autobús.
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
- genissimon
- N10

- Entrades: 3440
- Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Diari de Girona, 26 de novembre de 2025 ha escrit: Creixen un 50% els viatgers de la línia L9 entre Girona i Salt amb la posada en funcionament del carril de bus ràpid
La primera setmana de novembre, encara sense la nova freqüència, es van registrar 9.780 usuaris, mentre que entre el 17 i 21 de novembre en van ser 14.652
Josep Coll
Girona
26 NOV 2025 6:16
Actualitzada 26 NOV 2025 8:25
La posada en marxa del corredor de bus ràpid entre Girona i Salt (BRCat) ha disparat els usuaris que utilitzen la línia L9, la qual s'ha millorat la freqüència de pas dels autobusos de mitja hora a quinze minuts. El corredor es va posar en funcionament el passat 10 de novembre i, des de llavors, la xifra de viatgers ha crescut un 49,8%. La raó és que entre dilluns i divendres de la primera setmana de novembre, encara sense la nova freqüència, es van registrar 9.780 usuaris segons dades del Departament de Territori, mentre que entre dilluns i divendres de la passada setmana, ja amb la freqüència de pas cada quart d'hora, se'n van comptar 14.652.
De fet, en la primera setmana ja es va notar l'increment. Entre el 10 i el 15 de novembre (de dilluns a dissabte) van viatjar amb la línia L9 un total de 14.039 passatgers, mentre que la setmana anterior (de dilluns a dissabte) n'havien estat 10.635. És a dir, un creixement del 32%. Si durant la primera setmana de mes va costar arribar als 2.000 viatgers diaris (dilluns, dimarts, dimecres i divendres es van superar per poc), en la segona setmana es van superar els 2.500 els dies laborables.
La setmana passada els nombres encara van ser més bons. Dilluns es va arribar als 2.763 usuaris, la xifra més baixa de tota la setmana passada, perquè dimarts se'n van comptar 2.935 i dimecres 2.888. Dijous es va fregar els 3.000, arribant a 2.994 i divendres es van superar amb 3.072 viatgers.
La línia troncal
L'L9, ara anomenada L9-Brcat, és la línia troncal del nou corredor de bus entre Girona i Salt. Opera amb vehicles 100% elèctrics i fa el recorregut entre l'Espai Gironès fins al campus de Montilivi de la Universitat de Girona. Passa per l'avinguda dels Països Catalans, a Salt, i un cop a Girona fa el recorregut pel passeig d'Olot, el carrer Emili Grahit, l'avinguda Lluís Pericot i l'avinguda de Montilivi.
A part de la millora amb la freqüència de pas, amb la posada en funcionament del corredor de bus ràpid s'ha guanyat fluïdesa en el desplaçament amb carril exclusiu per bus, en els dos sentits, al llarg de tota l'avinguda dels Països Catalans i el passeig d'Olot fins a la rotonda del Pont del Dimoni. També s'han creat més parades i s'ha posat facilitat per fer intercanvis entre l'estació de tren, la d'autobusos i les línies urbanes de Girona.
Creada el 2019, la línia L9 serveix per connectar tres campus de la UdG com són Montilivi, Centre i EUSES. Amb els anys ha anat guanyant protagonisme i el 2024 va registrar 272.630 viatgers, un 87% més que l'any anterior.
L3 i L4
A més, s'han fet millores en les línies L3 i L4 que també passen per aquest carril de bus ràpid en el trajecte entre els dos municipis, però aquestes línies tenen el final del recorregut a la plaça Joan Brossa de Girona. L'L3 és la línia més utilitzada i l'any passat es van registrar 1.846.740 viatgers, mentre que l'L4 va ser la tercera més emprada el 2024, amb 1.109.035 usuaris.
L'L3 té una freqüència de pas dels autobusos de deu minuts i amb el nou corredor s'han millorat les parades inicials i finals de l'avinguda dels Països Catalans, a Salt. Mentrestant, l'L4 ha allargat l'itinerari amb el nou corredor cap a la zona del polígon i Torre Mirona i, a més, ha reduït la freqüència de pas de quinze a dotze minuts.
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

