Centenari de l'estació Espanya del Carrilet

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Respon
metring
Administrador
Entrades: 23861
Ubicació: Fabra i Puig

Centenari de l'estació Espanya del Carrilet

Entrada Autor: metring » 28 maig 2026, 18:44

Ahir va ser el centenari de l'estació, i FGC no hi va pensar...

França451
N9
N9
Entrades: 2527
Facebook: Mikel Eric Redondo Santoyo (Pluma de Hierro)
Ubicació: Tota TUS excepte: 11,80,23
Contacta:

Entrada Autor: França451 » 28 maig 2026, 19:10

Eso no acabo de entenderlo. Tengo entendido que el carrilet al principio iba todo ello en superficie y finalizaba en la antigua estación de Magòria, que es cuando iba en superfície desde Santa Boi a Barcelona Magória sin paradas desde Santa Josep hasta Barcelona. Cuando se va a construir el túnel, va a añadir las paradas de Gornal, Ildefons Cerdá, La Campana y Espanya y posteriormente la de Europa i Fira.

Es correcto o me he quedado algo en el tintero?

Los tiempos de Calígula se van acabando... Según la Historia, en el 41 vino Claudio. Vamos a ver si es verdad. Al menos para una parte...

Renfe445
N10
N10
Entrades: 4654
Ubicació: ??!!!#=?¿****!!! ©
Contacta:

Entrada Autor: Renfe445 » 28 maig 2026, 20:07

1985 túnel Cornellà-Sant Josep, entre Sant Josep i Espanya todavía en superfície + el tunel de aproximación a Pl. Espanya.
1987 túnel Sant Josep-Espanya, con las estaciones intermedias Gornal e Ildefons Cerdà. Túnel Pl. Espanya sigue en vía única.
1997 apertura La Campana y desdoblamiento tunel original a Espanya + estreno segunda nave con andén central.

Crònica del Transport al Barcelonès Nord
frankrodriguez.net
Bitte seien Sie achtsam. Andere brauchen ihren Sitzplatz vielleicht notwendiger.

122-042-132
N9
N9
Entrades: 2155
Ubicació: (Barcelona CAT, Galveston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » 28 maig 2026, 20:48

Anem a pams, i expliquem bé les coses, la inauguració del NEE (ferrocarril del Nord Est d'Espanya) va ser el 29 de desembre de 1912, amb les següents estacions:
Magòria
La Bordeta
La Bordeta formació (només mercaderies)
Sant Josep
L'Hospitalet
Almeda (només mercaderies)
Cornellà
Sant Boi
Sta. Coloma
Sta. Vicenç
Quatre Camins
Pallejà
Martorell Vila
Martorell Enllaç

Posteriorment, el 27 de maig de 1926, s'inaugura l'estació de Plaça d'Espanya, i el mes de juny del mateix any, és va obrir el passadís d'enllaç amb el metro transversal, actual L1.

Sobre el primer tram s'han anat incorporant noves estacions i soterraments, segons comenta el company RENFE 445.

Salut!

Renfe445
N10
N10
Entrades: 4654
Ubicació: ??!!!#=?¿****!!! ©
Contacta:

Entrada Autor: Renfe445 » 28 maig 2026, 20:58

Jo lo del tema anys 80 m'interessa més perquè és un dels punts que m'ha costat més d'entendre al no tenir present tot el context. Jo no vaig viure aquella època a més que visc justament a les antípodes (si es pot dir) de l'Àrea Metropolitana.

Crònica del Transport al Barcelonès Nord
frankrodriguez.net
Bitte seien Sie achtsam. Andere brauchen ihren Sitzplatz vielleicht notwendiger.

França451
N9
N9
Entrades: 2527
Facebook: Mikel Eric Redondo Santoyo (Pluma de Hierro)
Ubicació: Tota TUS excepte: 11,80,23
Contacta:

Entrada Autor: França451 » 28 maig 2026, 23:51

Muchas gracias por las aclaraciones. Pero aún me quedan varios puntos en el aire. Quiero decir:
1. Por un lado la estación de Magòria original. Entiendo que va a ser inicio de línea durante 14 años hasta la entrada en servicio de la estación Pl. Espanya. Però y luego? Hasta los años 80 siguió funcionando como estación de paso, como talleres, como apartadero o como qué?
Por otro lado lo que me ha sorprendido de las fotos de 1926 es que la estación Pl. Espanya ya des de sus inicios era subterránea? Entiendo que la vía entonces discurría en superficie hasta cerca de la estación y ahí se hundía en el subsuelo para discurrir los últimos metros bajo tierra, correcto?

Pensaba que la estación original de Espanya estaba en superfície, nunca me imaginé que fuera subterránea y mucho menos, que fuera tan antigua. También me ha sorprendido que primero se soterrarà la zona de Cornellá hasta Sant Josep y posteriormente de Sant Josep a Espanya.
El compañero 122... Ha comentado que en su origen había una estación de viajeros llamada La Bordeta. Se sabe dónde quedaba? Queda algún resto de la estación o algo que indique dónde estaba? Lo digo porque como las estaciones originales en calle de Cornellá se conservaron... Y luego está lo de la duplicación de vías. Originalmente en los 80 el túnel era de vía única? Cómo hicieron luego la segunda vía? Excavaron nuevo túnel o hicieron un túnel paralelo con la segunda vía?

Los tiempos de Calígula se van acabando... Según la Historia, en el 41 vino Claudio. Vamos a ver si es verdad. Al menos para una parte...

Respon

Torna a “Història del transport”