I et diré perquè:
D'entrada, perquè passarien de tenir només un TALGO al dia per sentit amb parada a Aranda de Duero (i segons la temporada, ni això) a tenir un servei ferroviari òptim que a part d'oferir serveis complementaris al TALGO ja existent, podria oferir servei a pobles que porten anys sense ferrocarril, i que el segueixen reivindicant.
Després, a alguns sectors relativament escèptics per el que suposa que es tracti d'un servei gestionat ni més ni menys que per el govern basc, potser (i només potser) els ajudaria a obrir els ulls, el fet que sigui precísament la comunitat "més insolidària" d'Espanya (ja que ténen el concert econòmic), la que els soluciona aquest problema. Clar que després d'això, un sector (potser fins i tot encara, per moments, majoritari) seguiria amb la vella història de sempre, però com a mínim a aquesta gent els hi començarien a trontollar molt seriosament els fonaments de la seva España profunda i eterna.
Potser aquesta hipòtesi que estic plantejant pugui arribar a resultar certament ingènua. Segurament, però... curiosament, fa uns dies, un amic que es relaciona de manera bastant freqüent amb andalusos, m'explicava que amb la conya de l'Estatut de Catalunya, de nacionalistes andalusos, n'hi comencen a haver més dels que en un principi es pensava. Que una opinió (ni molt menys majoritaria, tot s'ha dir) força concorreguda per aquelles terres, vindria a ser una cosa així com... "a Madrid diuen molt de que els catalans són insolidaris, i els que en realitat no fan res per nosaltres són ells".
D'altra banda, i per posar un exemple, un cop la línia d'Alta Velocitat estigui connectada amb França, a Barcelona i a Madrid, ens afartarem de veure-hi TGV's de la SNCF (i segurament, TGV's d'altres països) i ningú dirà res. Com que legalment srà així, i legalment RENFE és una operadora més, legalment ha de ser així també per Euskotren, per FGC, i per la Cargol Treu Banya Ferrocarrils de la Montanya S.L. (quina xispa que tinc, Déu meu...