Bordeta Bifurcació

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23525
Ubicació: Fabra i Puig

Bordeta Bifurcació

Entrada Autor: metring » Dimarts 10/08/2010 17:54

Avui he fet una pàgina de la wiki sobre el tema, http://www.transport.cat/wiki/index.php ... caci%C3%B3 , el cas és que mirant blocs dedicats a Sants, l'hemeroteca de La Vanguardia i a d'altres documents a internet, sé que l'enllaç entre línies es va fer el 1887, però el que no m'ha quedat clar és si l'estació ja existia abans, perquè als blocs apareix com que era l'altre estació de la zona, apart de la de Sants, però no donen cap data. Algú en sap més?



Avatar de l’usuari
Vilarrubla
N8
N8
Entrades: 673
Ubicació: Urgell(et)

Entrada Autor: Vilarrubla » Dimarts 10/08/2010 19:45

No se... l'únic que he trobat és això:

http://www.ub.es/geocrit/sn/sn-194-65.htm

Just a sobre de la figura 9 diu això:
Con posterioridad, como resultado de la absorción de la línea de Vilanova y Valls en 1887, la TBF emprendió una serie de obras destinadas a unir las diferentes líneas que poseía. Para ello construyó, en primer lugar, un pequeño tramo ferroviario que enlazó las líneas de la costa e interior en Sant Vicenç de Calders, que fue inaugurado el 24 de abril de 1887 y, en segundo lugar, un nuevo ramal que unió la población del Prat de Llobregat con la estación de la Bordeta en el municipio de Sants, inaugurado el 15 de junio de 1887, con la finalidad de desviar los trenes de la línea de Vilanova, pasando por la calle de Aragón, hacia la estación del paseo de la Aduana de TBF.


El que trobo dolç a tu t'amargue.

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23525
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimarts 10/08/2010 19:52

És menys o menys el que he trobat, però igualment gràcies. Ara he vist una altre mínima informació a http://issuu.com/belenijosep/docs/2007-10_512 , a la pàgina 82 del Via Libre d'octubre de 2007, a on reconeixen que no en saben gran cosa:
Via Libre ha escrit:"La estación de Bordeta desapareció a principios del siglo pasado, sin que queden rastros ni prácticamente información documental"
:(



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23525
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimecres 11/08/2010 0:58

Més informacións: en aquest enllaç de l'hemeroteca de La Vanguardia es parla de la futura construcció de l'enllaç i la desaparició posterior de l'estació http://hemeroteca-paginas.lavanguardia. ... 07-004.pdf , i a http://hemeroteca-paginas.lavanguardia. ... 16-004.pdf es parla d'un robatori a les immediacions d'una casa anomenada "La Torrassa", que segurament és la de http://www.latorrassa.com/ i expliquen que es trobava davant l'estació, així es podria saber més o menys on estava localitzada.



Avatar de l’usuari
Platanito
N9
N9
Entrades: 2409
Ubicació: La Bordurie

Entrada Autor: Platanito » Dijous 12/08/2010 10:29

Plànol de Barcelona del 1890, on apareix l'estació dibuixada al cantó mar de les vies tot just travessada la Riera Blanca, aproximadament on anys més tard es construiran les cotxeres del Transversal.


Ne pas utiliser les strapontins aux heures d'affluence.

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23525
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dijous 12/08/2010 11:14

Platanito ha escrit:Plànol de Barcelona del 1890, on apareix l'estació dibuixada al cantó mar de les vies tot just travessada la Riera Blanca, aproximadament on anys més tard es construiran les cotxeres del Transversal.
Moltíssimes gràcies!!!!! :plas :plas :plas

La pega és el sistema de visualització, costa de veure més gran al no deixar ampliar gaire.



Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3369
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Dijous 12/08/2010 14:48

metring ha escrit:
Platanito ha escrit:Plànol de Barcelona del 1890, on apareix l'estació dibuixada al cantó mar de les vies tot just travessada la Riera Blanca, aproximadament on anys més tard es construiran les cotxeres del Transversal.
Moltíssimes gràcies!!!!! :plas :plas :plas

La pega és el sistema de visualització, costa de veure més gran al no deixar ampliar gaire.
Has mirat a la cartoteca de l'ICC? és consultable per internet. Potser trobes alguna cosa més "visionable".

Salut !!


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23525
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dijous 12/08/2010 18:44

Bona idea, això he fet!

El mapa sencer apareix a http://vacani.icc.cat/cdm4/item_viewer. ... &x=45&y=55 , és del 1900 i he agafat un fragment i ressaltat les estacions de Sants i Bordeta.
mapa bordeta.jpg
mapa bordeta.jpg (110.08 KiB) Visualitzat 4390 cops
Comparant amb un altre mapa, del 1930 http://vacani.icc.cat/cdm4/item_viewer. ... DMROTATE=0 , veig que l'estació queda més o menys per on ara hi han les cotxeres del metro L1.

Imatge



Avatar de l’usuari
Vilarrubla
N8
N8
Entrades: 673
Ubicació: Urgell(et)

Entrada Autor: Vilarrubla » Dijous 12/08/2010 19:05

Tinc un dubte sobre l'estació... per una banda les notícies parlen del 1884 de l'existència d'aquesta estació, en una d'elles es diu que s'enderrocará, pero per altra banda el 1887 es diu que s'ha inaugurat l'enllaç entre les estacions del Prat i la de la Bordeta. Sense dir que se n'ha fet d'aquesta i per l'altra els mapes de 1890 marquen com que existeix l'estació.


El que trobo dolç a tu t'amargue.

Avatar de l’usuari
Vilarrubla
N8
N8
Entrades: 673
Ubicació: Urgell(et)

Entrada Autor: Vilarrubla » Dijous 12/08/2010 20:00

metring ha escrit:Doncs ja sabem què toca: a investigar, i saber a on quedaven, i el temps que van durar!
En temes ferroviaris, mai no deixem de trobar-nos sorpreses :o

Edito: aquí tenim més informació http://209.85.129.132/search?q=cache:HD ... =firefox-a
Su trazado, tras atravesar la muralla, y el baluarte de Don Carlos, bordeaba la Ciudadela y, a través de la zona de servidumbre militar (13), discurría entre lo que hoy son las calles de Zamora y Juan de Austria, adentrándose en el municipio de Sant Martí de Provençals y atravesando perpendicularmente las calles actuales de Wad-Ras, Ramón Turró, Llull, Pujades, Pere IV, Pallars, Almogàvers, Sancho de Ávila, Tánger, Bolívia y Avenida Meridiana, hasta llegar a los terrenos actuales de la plaza de las Glorias. Desde ese lugar se adentraba en el Clot, donde se ubicaban la segunda estación de su recorrido y los talleres de reparación de la compañía. El trazado proseguía por terrenos de Sant Martí de Provençals, donde se situaba la estación de Horta, muy alejada de dicho municipio. Posteriormente el camino de hierro se adentraba en Sant Andreu de Palomar, donde se situaban las estación homónima y la correspondiente al municipio de Santa Coloma de Gramenet que, al igual que la de Horta, quedaba alejada del municipio que le daba nombre, pues estaba situada en el margen izquierdo del río Besós, antes de atravesar su cauce para continuar el recorrido hacia Montcada.
I aquí, també: http://ropdigital.ciccp.es/pdf/publico/ ... _19_03.pdf
I cito a la Metring, perquè en aquest segon link hi ha una relació d'estacions on ja apareix la Bordeta, concretament diu que es trobava al km 4.


El que trobo dolç a tu t'amargue.

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23525
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dijous 12/08/2010 20:46

És a dir, l'estació ja existia el 1861. El que no trobo és si ja va existir des de la creació de la línia, és a dir, des del 1854.

Edito: ja he rectificat a la pàgina de la wiki http://www.transport.cat/wiki/index.php ... caci%C3%B3



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23525
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dijous 12/08/2010 21:08

Siii que hi va existir, des d'abans que arribés a Martorell!!!!!!

http://webcache.googleusercontent.com/s ... =firefox-a

És un article del 2004, tot i que no apareix la font :nose
Siglo y medio de ferrocarril en el Baix Llobregat

• El Baix Llobregat y L’Hospitalet festejan el domingo los 150 años de la llegada tren
• La línea Barcelona-Molins de Rei cambió las costumbres de la comarca

G. AYUSO
Dos años después de la puesta en marcha de la línea ferrocarril Barcelona-Mataró, la primera de la Península, empezó a trazarse el dibujo de la segunda, que uniría hace 150 años Barcelona con Molins de Rei y posteriormente Martorell.

L’Hospitalet y el Baix Llobregat celebra el domingo con una fiesta la efeméride. Tal y como explica el historiador Carles Urkiola, autor del libro El carril de Barcelona a Molins de Rei i Martorell, “la construcción de la línea no fue fácil” y estuvo llena de obstáculos. La Compañía de Camino de Hierro Centro se encargó de su consecución. Si bien primero optó por el ancho de vía internacional, después se optó por el ibérico “por temor a quedarse aislado”. La línea se abrió el 8 de noviembre de 1854 sin festejos. Según
Urkiola, se trató de la “línea más innovadora construida en España hasta el momento”, debido a que contaba con vía doble y estaciones y puentes de estilo inglés. Al principio comunicaba las estaciones de Barcelona,Sants, Bordeta, Hospitalet, Cornellá, San Felío de Llobregat y Molins de Rey, según los nombres que adoptaron las paradas. El ferrocarril llegó a Martorell en 1859. No paró en Sant Joan Despí hasta 1891.



Avatar de l’usuari
Vilarrubla
N8
N8
Entrades: 673
Ubicació: Urgell(et)

Entrada Autor: Vilarrubla » Diumenge 15/08/2010 14:01

Segons aquest llibre es posterior XD http://books.google.es/books?id=3zRxLTz ... 7a&f=false

Exactament diu:
5. Ampliació de l'estació de Sants, presentat pel febrer de 1903, amb una ampliació posterior feta pel novembre de 1904 que suposava la construcció d'un baixador a la Bordeta. Aquest seria aprovat el mes de gener de 1905. l'Estació de Sants va ser ampliada el 1929 i posteriorment el 1935, i no va canviar d'aspecte fins el 1972.
En el cas de l'article que cites podria ser un error, però no crec que sigui un error de l'article de la revista de Obras Públicas, on ja apareix el 1861. Potser que siguin dos baixadors diferents perquè s'hagués de traslladar el primer?


El que trobo dolç a tu t'amargue.

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23525
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dilluns 16/08/2010 0:10

Vilarrubla ha escrit:Segons aquest llibre es posterior XD http://books.google.es/books?id=3zRxLTz ... 7a&f=false

Exactament diu:
5. Ampliació de l'estació de Sants, presentat pel febrer de 1903, amb una ampliació posterior feta pel novembre de 1904 que suposava la construcció d'un baixador a la Bordeta. Aquest seria aprovat el mes de gener de 1905. l'Estació de Sants va ser ampliada el 1929 i posteriorment el 1935, i no va canviar d'aspecte fins el 1972.
En el cas de l'article que cites podria ser un error, però no crec que sigui un error de l'article de la revista de Obras Públicas, on ja apareix el 1861. Potser que siguin dos baixadors diferents perquè s'hagués de traslladar el primer?
No, a la revista és difícil que s'equivoquin, i tampoc és un error el mapa del 1900, a on ja apareixia. Lo del llibre del que parles podria ser un altre baixador que tenien previst, més gran que el primer, però que finalment es va descartar, donat que allà anaven a parar les cotxeres del Transversal.

Tot plegat és força enrevessat, ja diuen a blocs sobre història de Sants que molts documents van desaparèixer per no sé quina revolta.



Avatar de l’usuari
Vilarrubla
N8
N8
Entrades: 673
Ubicació: Urgell(et)

Entrada Autor: Vilarrubla » Dilluns 16/08/2010 0:40

Sembla força lógic el que dius :ok


El que trobo dolç a tu t'amargue.

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23525
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dilluns 16/08/2010 0:43

Mira què he trobat ara mateix:

http://ca.wikipedia.org/wiki/Estaci%C3% ... _%28TBF%29
Estació de la Bordeta (TBF)


La Bordeta va ser una estació de ferrocarril propietat de l'antiga Companyia dels Ferrocarrils de Tarragona a Barcelona i França (TBF) situada al límit dels termes municipals de l'Hospitalet de Llobregat i l'antic municipi de Santa Maria de Sants. L'estació es trobava a la línia Barcelona-Martorell-Vilafranca-Tarragona, concretament al quilòmetre 4, per on actualment circulen trens de la línia R4 de Rodalies de Catalunya.

Aquesta estació de la línia de Martorell o Vilafranca va entrar en servei l'any 1854 quan es va obrir el primer tram de la línia entre l'antiga estació a la plaça de Catalunya (Barcelona) i Molins de Rei. TBF l'any 1887 va absorbir la Companyia del Ferrocarril de Valls a Vilanova i Barcelona, iniciant obres per integrar les línies que aglutinava, com per exemple l'enllaç que s'inaugurava el 18 de juny de 1887 entre la línia de Vilafranca i la línia de Vilanova, desapareguent així l'estació de la Bordeta
Diu que va desaparèixer quan l'enllaç...Però a mapes una mica posteriors encara apareix... :nose

Edito: ai, si l'ha has fet tu... :oops:



Avatar de l’usuari
Vilarrubla
N8
N8
Entrades: 673
Ubicació: Urgell(et)

Entrada Autor: Vilarrubla » Dilluns 16/08/2010 12:02

Si, però com a l'article de La Vanguardia diu que va desaparèixer quan van fer l'enllaç, no se pas :x L'article és de l'época, amb lo qual no és un problema de perdua de documents posteriors, però si que pot ser que al final no la desmantellessin.


El que trobo dolç a tu t'amargue.

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23525
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dilluns 16/08/2010 17:19

El dia que hi hagi l'hemeroteca del Diari de Barcelona com la de La Vanguardia, via internet, podrem investigar moltíssimes més que no pas ara, de moment, paciència!



Avatar de l’usuari
Vilarrubla
N8
N8
Entrades: 673
Ubicació: Urgell(et)

Entrada Autor: Vilarrubla » Dilluns 16/08/2010 19:20

Està previst?


El que trobo dolç a tu t'amargue.

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23525
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dilluns 16/08/2010 22:28

Vilarrubla ha escrit:Està previst?
No he sentit absolutament res, el que sembla és que la versió web, que no era res de l'altre món, va deixar de funcionar l'any passat.

Tenir escanejat el diari, des del 1792, donaria unes possibilitats increïbles per investigar!!!



Respon

Torna a “Història del transport”