Dubte de l'antic cremallera de montserrat
Dubte de l'antic cremallera de montserrat
Avui m'estava llegint el llibre del Salmerón i m'han sortit alguns dubtes al veure les fotos.
He vist que hi han fotos, especialment un creuant el pont del Llobregat, de trens amb la locomotora al davant. No anava sempre la locomotora al darrera, empenyent o, diguem, frenant??
Així mateix aquesta foto creuant el Llobregat, m'ha sorprès perquè porta 4-5 cotxes quan creia que sols en solia portar dos.
Experts...
Gràcies!!
He vist que hi han fotos, especialment un creuant el pont del Llobregat, de trens amb la locomotora al davant. No anava sempre la locomotora al darrera, empenyent o, diguem, frenant??
Així mateix aquesta foto creuant el Llobregat, m'ha sorprès perquè porta 4-5 cotxes quan creia que sols en solia portar dos.
Experts...
Gràcies!!
- Lluita1714
- N9
- Entrades: 1963
- Ubicació: Aigüestoses
No en sóc pas d'expert però és possible que sigui un servei entre Monistrol Vila i Enllaç només per a aquest trajecte.megapauer ha escrit:Avui m'estava llegint el llibre del Salmerón i m'han sortit alguns dubtes al veure les fotos.
He vist que hi han fotos, especialment un creuant el pont del Llobregat, de trens amb la locomotora al davant. No anava sempre la locomotora al darrera, empenyent o, diguem, frenant??
Així mateix aquesta foto creuant el Llobregat, m'ha sorprès perquè porta 4-5 cotxes quan creia que sols en solia portar dos.
Experts...
Gràcies!!
"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.
- foronda 141
- N8
- Entrades: 864
- Ubicació: Poblenou
Si et miras al llibre, a la página 56 explica que els trens sortían de Monistrol Nord amb fins a 6 cotxes de viatgers, i a l'arribada a Monistrol Vila, eran partits enganxant varias locomotoras.
A pocs metres de Monistrol Nord, hi había el cul de sac, per lo que fins aquest punt circulava com un tren normal i allá invertía la marxa quedant la locomotora derrera empenyent els cotxes, com també s'explica a la página 73.
Salutacions.
A pocs metres de Monistrol Nord, hi había el cul de sac, per lo que fins aquest punt circulava com un tren normal i allá invertía la marxa quedant la locomotora derrera empenyent els cotxes, com també s'explica a la página 73.
Salutacions.
Sí sí, acabo de llegir el següents capítols.
Pujava fins a Monistrol Vila amb la tracció al davant direcció Montserrat i allí es tallaven els trens i s'enfilaven amb la tracció al darrera.
Pujava fins a Monistrol Vila amb la tracció al davant direcció Montserrat i allí es tallaven els trens i s'enfilaven amb la tracció al darrera.
- genissimon
- N10
- Entrades: 3369
- Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
A l'inici de l'explotació, quan sortien els cremalleres de Monistrol-Partida, abans de la construcció del cul-de-sac de Monistrol-Nord, els trens es formaven amb fins a 6 cotxes, amb la locomotora al davant estirant de la composició. Quan arribaven a Monistrol-Vila es tornaven a formar els trens amb composicions de dos cotxes amb la locomotora empenyent des de darrera. Això es feia perquè fins a la clausura del 1957 les composicions no disposaven de fre continu.
El 1905 es tanca Monistrol-Partida i es construeix el cul-de-sac per arribar a l'estació del Norte de Monistrol, coincidint amb l'ampliació i reforma d'aquesta darrera degut a l'espectacular augment de viatgers que feia correspondència amb el cremallera. L'edifici de l'estació de Partida encara estava en peu fins no fa gaires anys. Per anar d'una estació a una altra hi havia una llarga escalinata, ja que la de Partida estava en una cota bastant inferior a la de la del Norte.
Per la poca longitud de la via del cul-de-sac i per evitar engorroses i lentes maniobres a Monistrol-Vila, les composicions de dos cotxes surten de l'estació del Norte amb les locomotores tibant dels trens marxa enrere per, un cop passat el cul de sac, quedar al darrera de la composició empenyent-la ja marxa endavant. Això provocava més d'una confusió entre alguns viatgers novells de la línia (que quedaven d'esquena a la marxa, quan volien anar cara a la marxa). Sortien tot de trens consecutivament en mode "marxa a la vista", com fins fa poc encara es feia a Núria.
Amb l'ampliació de la línia dels anys 20 del segle XX es va construir l'estació de Monistrol-Enllaç on coincidien el cremallera amb la CGFC (catalans). Aquesta estació estava més al nord que la de Monistrol-Central (ara rebatejada Monistrol de Montserrat), seguint el traçat de la línia en direcció a Manresa, com uns 1200 metres, al costat de la finca Els Bacus. L'explanació que ocupava encara és visible.
Salut !!
El 1905 es tanca Monistrol-Partida i es construeix el cul-de-sac per arribar a l'estació del Norte de Monistrol, coincidint amb l'ampliació i reforma d'aquesta darrera degut a l'espectacular augment de viatgers que feia correspondència amb el cremallera. L'edifici de l'estació de Partida encara estava en peu fins no fa gaires anys. Per anar d'una estació a una altra hi havia una llarga escalinata, ja que la de Partida estava en una cota bastant inferior a la de la del Norte.
Per la poca longitud de la via del cul-de-sac i per evitar engorroses i lentes maniobres a Monistrol-Vila, les composicions de dos cotxes surten de l'estació del Norte amb les locomotores tibant dels trens marxa enrere per, un cop passat el cul de sac, quedar al darrera de la composició empenyent-la ja marxa endavant. Això provocava més d'una confusió entre alguns viatgers novells de la línia (que quedaven d'esquena a la marxa, quan volien anar cara a la marxa). Sortien tot de trens consecutivament en mode "marxa a la vista", com fins fa poc encara es feia a Núria.
Amb l'ampliació de la línia dels anys 20 del segle XX es va construir l'estació de Monistrol-Enllaç on coincidien el cremallera amb la CGFC (catalans). Aquesta estació estava més al nord que la de Monistrol-Central (ara rebatejada Monistrol de Montserrat), seguint el traçat de la línia en direcció a Manresa, com uns 1200 metres, al costat de la finca Els Bacus. L'explanació que ocupava encara és visible.
Salut !!
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Curiosament no estava l'antiga estacióde Monistrol - Enllaç ara hi ha unes quantes travesses del nou cremallera, que no pasa per alla. Suposo que era el lloc per carregar /descarregar els trens de treball.genissimon ha escrit: Amb l'ampliació de la línia dels anys 20 del segle XX es va construir l'estació de Monistrol-Enllaç on coincidien el cremallera amb la CGFC (catalans). Aquesta estació estava més al nord que la de Monistrol-Central (ara rebatejada Monistrol de Montserrat), seguint el traçat de la línia en direcció a Manresa, com uns 1200 metres, al costat de la finca Els Bacus. L'explanació que ocupava encara és visible.
- genissimon
- N10
- Entrades: 3369
- Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Al rellegir el missatge ara em ve al pensament que l'estació de Monistrol de la CGFC amb correspondència amb el cremallera de Montserrat de la FMGP en realitat es deia Monistrol-Cremallera.
Salut !!
Salut !!
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
- lauria1226
- N7
- Entrades: 325
- Ubicació: Barcelona i Pallars Jussà
El tram entre Monistrol Nord i Monistrol-Vila, encara es pot seguir a peu amb relativa comoditat i excepte pels talls de la carretera de Terrassa i dels Peixos Puvill està en molt bon estat de consevació (Excepte pel pont metàl.lic sobre el Llobregat, ja desballestat). Si us decidiu a seguir-lo veureu que el pendent és suau o inexistent, pel que perfectament es pot fer per simple adherència. El fet és que les locomotores de vapor de l'antic cremallera no eren com les de Núria o els moderns automotors; mixtes Adherència-cremallera. Només podien circular amb cremallera perquè les rodes solament eren portadores, la força i la frenada eren únicament a les rodes dentades. De fet hi ha documentació que en gran part d'aquest traçat la cremallera constava d'una sola làmina, pel que els convois podien circular perfectament amb la màquina davant.
A continuació us poso algunes imatges de l'esmentat tram
A continuació us poso algunes imatges de l'esmentat tram
- Fitxers adjunts
-
- Pas Nivell A.jpg (299.61 KiB) Visualitzat 2459 cops
-
- Explanació.jpg (302.62 KiB) Visualitzat 2458 cops
-
- Entre pas nivell i Nord.jpg (288.45 KiB) Visualitzat 2459 cops
-
- Entre La Bauma i Nord.jpg (278.03 KiB) Visualitzat 2459 cops
-
- Cul de Sac.jpg (264.81 KiB) Visualitzat 2460 cops
A la gente no gusta que
Uno tenga su propia fe.
Uno tenga su propia fe.
- lauria1226
- N7
- Entrades: 325
- Ubicació: Barcelona i Pallars Jussà
Les imatges que falten:
- Fitxers adjunts
-
- Pont de la Bauma.jpg (253.72 KiB) Visualitzat 2452 cops
-
- Pas Nivell B.jpg (300.57 KiB) Visualitzat 2450 cops
A la gente no gusta que
Uno tenga su propia fe.
Uno tenga su propia fe.
- lauria1226
- N7
- Entrades: 325
- Ubicació: Barcelona i Pallars Jussà
Y aqui unes imatges de la situació dels terrenys de l'antiga estació Monistrol-Cremallera
- Fitxers adjunts
-
- Monistrol Cremallera.jpg (303.47 KiB) Visualitzat 2443 cops
-
- 213 des de Monistrol Cremallera.jpg (296.73 KiB) Visualitzat 2443 cops
A la gente no gusta que
Uno tenga su propia fe.
Uno tenga su propia fe.
- lauria1226
- N7
- Entrades: 325
- Ubicació: Barcelona i Pallars Jussà
En aquesta imatge podem veure que l'arcada que hi ha sota mateix de la cabina de l'esquerra de la 213, és por on passa l'explanació de l'antic cremallera just després de sortir de Monistrol-Cremallera en direcció a La Bauma i Monistrol-Nord.
- Fitxers adjunts
-
- 213 Peixos puvill.jpg (190.23 KiB) Visualitzat 2441 cops
A la gente no gusta que
Uno tenga su propia fe.
Uno tenga su propia fe.