Hem actualitzat el fòrum a la última versió disponible, de 2024.
Si us plau, si veieu qualsevol problema comuniqueu-ho al subfòrum de SUGGERIMENTS I PROVES. Gràcies!
Si us plau, si veieu qualsevol problema comuniqueu-ho al subfòrum de SUGGERIMENTS I PROVES. Gràcies!
El mar amenaça la línia del Maresme
El mar amenaça la línia del Maresme
Per l'abast de la incidència, per la persistència del fenomen i per les possibles conseqüències àmplies que pot tenir, el tema passa d'una simple "incidència en el servei de Renfe".
El fort onatge es menja part de la via de tren del Maresme
El trànsit de trens de Rodalies 1 ha quedat interromput entre Malgrat de Mar i Pineda de Mar
https://www.ccma.cat/324/el-fort-onatge ... a/3154696/
El fort onatge es menja part de la via de tren del Maresme
El trànsit de trens de Rodalies 1 ha quedat interromput entre Malgrat de Mar i Pineda de Mar
https://www.ccma.cat/324/el-fort-onatge ... a/3154696/
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
- bigcoaster
- N8
- Entrades: 953
A mi em sembla que és hora d'assumir la realitat de que el mar cada dia amenaça més la costa. Ara a primera línia hi ha la via del tren, però si la treus, demà serà la nacional, i l'endemà, les cases de molta gent.
Per tant, la solució no és treure la via del tren, que a més a més, costaria MOLTÍSSIMS diners, més que la línia 9, comptant els problemes de finançament. Del Besós al Tordera hi ha 53km. Una longitud similar a la del túnel més llarg del món, el de Sant Gotard. Aquest túnel va costar 12.000 milions i les obres van tardar 17 anys. I això anant tot bé i sense comptar la pujada de preus actual. Traslladar la línia de la costa és una utopia, no té res de factible. I a més, no té cap sentit gastar-se tal quantitat de diners, només comparable a la línia 9 del metro, en una cosa que quan acabis de construir-la donarà exactament el mateix servei que el que ja tens. I no parlem dels costos de manteniment d'un túnel tan aprop del mar durant tants kilòmetres, i les afectacions que tindria en tots els aqüífers de les rieres, podríem veure desgràcies en aquest sentit de rieres que portarien molta més aigua que ara, degut a posar una barrera a les aigües subterrànies. No entenc perquè es segueix donant per bona aquesta idea que tècnicament és tant, però tant indesitjable.
I que s'hauria de fer? Doncs jo crec que la millor opció és assumir que la via del tren serà -és- l'escollera que protegeix el Maresme dels embats del mar, i s'ha de preparar com a tal. És a dir, fent el que s'ha fet entre Mataró i Vilassar de Mar, que com s'ha demostrat durant aquest últim mes, ha funcionat a la perfecció i no hi ha hagut cap afetació a la circulació dels trens. S'ha de trobar un disseny adequat i començant pels trams més exposats, anar-lo aplicant a tota la traça afectada. En el cas de l'obra que es va fer entre Mataró i Vilassar, va permetre guanyar un passeig marítim a la banda del mar. L'obra va actuar sobre 2,2 km i va costar 12 milions. És a dir, 5,5 milions/km. El túnel de Sant Gotard, 210 milions/km. La línia 9, 335 milions/km.
Ah, i tot i desviar la línia de tren per l'interior, l'obra de les escolleres s'hauria de fer igualment.
Font de les dades de l'obra de l'escollera i alguna foto de com ha quedat:
https://www.calella.com/2021/07/26/adif ... o-cabrera/
Per tant, la solució no és treure la via del tren, que a més a més, costaria MOLTÍSSIMS diners, més que la línia 9, comptant els problemes de finançament. Del Besós al Tordera hi ha 53km. Una longitud similar a la del túnel més llarg del món, el de Sant Gotard. Aquest túnel va costar 12.000 milions i les obres van tardar 17 anys. I això anant tot bé i sense comptar la pujada de preus actual. Traslladar la línia de la costa és una utopia, no té res de factible. I a més, no té cap sentit gastar-se tal quantitat de diners, només comparable a la línia 9 del metro, en una cosa que quan acabis de construir-la donarà exactament el mateix servei que el que ja tens. I no parlem dels costos de manteniment d'un túnel tan aprop del mar durant tants kilòmetres, i les afectacions que tindria en tots els aqüífers de les rieres, podríem veure desgràcies en aquest sentit de rieres que portarien molta més aigua que ara, degut a posar una barrera a les aigües subterrànies. No entenc perquè es segueix donant per bona aquesta idea que tècnicament és tant, però tant indesitjable.
I que s'hauria de fer? Doncs jo crec que la millor opció és assumir que la via del tren serà -és- l'escollera que protegeix el Maresme dels embats del mar, i s'ha de preparar com a tal. És a dir, fent el que s'ha fet entre Mataró i Vilassar de Mar, que com s'ha demostrat durant aquest últim mes, ha funcionat a la perfecció i no hi ha hagut cap afetació a la circulació dels trens. S'ha de trobar un disseny adequat i començant pels trams més exposats, anar-lo aplicant a tota la traça afectada. En el cas de l'obra que es va fer entre Mataró i Vilassar, va permetre guanyar un passeig marítim a la banda del mar. L'obra va actuar sobre 2,2 km i va costar 12 milions. És a dir, 5,5 milions/km. El túnel de Sant Gotard, 210 milions/km. La línia 9, 335 milions/km.
Ah, i tot i desviar la línia de tren per l'interior, l'obra de les escolleres s'hauria de fer igualment.
Font de les dades de l'obra de l'escollera i alguna foto de com ha quedat:
https://www.calella.com/2021/07/26/adif ... o-cabrera/
This is the Southern service to London Victoria. We're now approaching London Victoria. Change here for the Victoria, Circle and District lines, National Rail services and the Victoria Coach Station.
-
- N6
- Entrades: 168
Tenim que començar a mentalitzar-nos que la R1 te que anar paral·lelament amb la C-32, ja que el canvi climàtic fa que l'actual traçat de la R1 sigui inviable i que pugui provocar algun accident greu.
- Fitxers adjunts
-
- metromapmaker (21).png
- (130.35 KiB) Encara no s’ha baixat
No cal ser enginyer per saber que hi ha formes de assegurar infraestructures a la vora del mar, amb trencaones, extenent la línia de la costa, amb dics, etc.. Al països baixos tenen un terç del terreny sota el nivell del mal i no s'els han portat les onades encara. Un altre tema es que des-de fa dècades no s'hagi fet més que lo absolutament necessari, i ara es tiri per lo fàcil de confabular coses de canvi climàtic, que està molt de moda.
Si es fes un projecte en condicions d'estudiar com assegurar la línia de tren sens dubte es trobarien solucions per tots els trams afectats, i segurament no serà barato, pèro considerant el valor incalculable d'aquesta línia de tren que passa per tots els centres urbans de la regió, sens dubte valdrà la pena.
Evidentement això no es pas tan sexi com fer un nou AVE, o una L9.
El tren per l'interior faria falta igualment, al menys fins a Mataró, per oferir els serveis ràpids que ara per ara no son ja possibles al metro del Maresme.
Si es fes un projecte en condicions d'estudiar com assegurar la línia de tren sens dubte es trobarien solucions per tots els trams afectats, i segurament no serà barato, pèro considerant el valor incalculable d'aquesta línia de tren que passa per tots els centres urbans de la regió, sens dubte valdrà la pena.
Evidentement això no es pas tan sexi com fer un nou AVE, o una L9.
El tren per l'interior faria falta igualment, al menys fins a Mataró, per oferir els serveis ràpids que ara per ara no son ja possibles al metro del Maresme.
Qui amenaça la línia del Maresme no és pas el mar; són els polítics, hotelers i constructores:
Front comú d’alcaldes per traslladar el tren de la costa
https://www.lavanguardia.com/encatala/2 ... costa.html
Front comú d’alcaldes per traslladar el tren de la costa
https://www.lavanguardia.com/encatala/2 ... costa.html
Jo li recordo a vostè i al sector hoteler que teniu un hotel-resort i un càmping a peu de platja!!!“Cal buscar solucions”, apunta Joan Campolier, alcalde de Santa Susanna, que recorda que el 1985 ja es va impulsar un projecte, avalat pel sector hoteler del Maresme, per traslladar la via del tren a l’interior.
Res a dir sobre tots els blocs de pisos edificats recentment entre la línia del tren i el mar?? Encara hi ha promocions construint-se. Quina barra!!L’alcalde de Badalona, el socialista Rubén Guijarro, està disposat a liderar aquest moviment d’alcaldes davant l'Administració Central, conscient que “per treballar una solució que signifiqui traslladar la via del tren”. Assumeix que “l’actual traçat ferri té data de caducitat” davant l’imparable efecte del canvi climàtic a la costa.
I el que no faci el mar ho farà l'Administració, eh!!! Que ja ens coneixem.“El que no faci l’Administració ho farà el mar”. És el que opina l’alcalde de Pineda de Mar, Xavier Amor, [...]
Salvem l'Estació de França!
Jo crec que les dos coses son compatibles i necesaries.
- Una linea per la costa de Sant Adria a Mataró. Amb alguna parada adicional
- Una linea express per l'interior . Seguint la B-20 i C-32. Amb poques parades. Alguns petits trams soterrats per donar servei al maximo de poblacion amb el minim de parades
A Mataró s'ajunten i segueixen per la costa.
El trens a Mataró va per la costa parant a totes. Els trenes a Arenys, Blances i Maçanet son semidirectes a Mataró per la nova linia.
- Una linea per la costa de Sant Adria a Mataró. Amb alguna parada adicional
- Una linea express per l'interior . Seguint la B-20 i C-32. Amb poques parades. Alguns petits trams soterrats per donar servei al maximo de poblacion amb el minim de parades
A Mataró s'ajunten i segueixen per la costa.
El trens a Mataró va per la costa parant a totes. Els trenes a Arenys, Blances i Maçanet son semidirectes a Mataró per la nova linia.
Hi estic completament d'acord, però potser afegint puntualment alguna parada on pugui caler, o tenir més de dues vies per a poder fer avançaments.davida ha escrit: ↑Dimarts 29/03/2022 22:00 Jo crec que les dos coses son compatibles i necesaries.
- Una linea per la costa de Sant Adria a Mataró. Amb alguna parada adicional
- Una linea express per l'interior . Seguint la B-20 i C-32. Amb poques parades. Alguns petits trams soterrats per donar servei al maximo de poblacion amb el minim de parades
Entre l'orografia i l'edificació de l'interior, fer-hi una línia que no estigui soterrada en la seva pràctica totalitat és una quimera. Com diu en bigcoaster, és un factor a tenir molt en compte a l'hora d'estudiar les diferents alternatives.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Com vaig dir a un altre fòrum, amb l'administració i polítics que tenim abans preferiran desmantellar la línia i obligar als seus usuaris a passar-se a l'autobús, fent un bus-VAO a la C-32 per exemple. Desgraciadament vivim en una societat anti ferroviària.
Salut!
#volemL9
#volemL9
- Ecomobisostrans
- N10
- Entrades: 3716
- Facebook: https://facebook.com/FerranVeganSpirit
- Ubicació: Barcelona
- Contacta:
Jo també crec que una solució a la holandesa seria la millor, guanyant una mica de terreny al mar i llavors:Elefant ha escrit: ↑Diumenge 27/03/2022 15:24 No cal ser enginyer per saber que hi ha formes de assegurar infraestructures a la vora del mar, amb trencaones, extenent la línia de la costa, amb dics, etc.. Al països baixos tenen un terç del terreny sota el nivell del mal i no s'els han portat les onades encara. Un altre tema es que des-de fa dècades no s'hagi fet més que lo absolutament necessari, i ara es tiri per lo fàcil de confabular coses de canvi climàtic, que està molt de moda.
- eixamplar una miqueta la carretera sobretot on hi ha parades de bus, que puguin estar en condicions
- assegurar bé la via amb les tecnologies que hi ha per aquests casos que tampoc son tan cares com per no poder-les assolir
- un passeig marítim peatonal-ciclista entre la via i la platja. Fins i tot si cal en algun tram el sentit nord de la carretera podria passar també entre la via i la platja
- bons passos sota (o sobre) la via per a vianants, PMR, bicicletes i vehicles a motor
- una bona platja, que asseguri una certa distància entre el mar i la via, potser 150 o 200m.
Aquesta també, llavors pot anar ben a l'interior, per Tiana, Alella, Premià de Dalt, Cabrils i Argentona.
Si els municipis de la costa creixen gaire més cap a l'interior s'haurà d'anar pensant també en un túnel paral·lel a la línia de la costa però a uns 800 o 1000 m, llavors la qüestió es fer-ho ben fet, si talla aqüífers es reconstrueixen, i sino es fa el tunel a molta profunditat com el de la L9 i apenes afecta a la superfície.bigcoaster ha escrit: ↑Diumenge 27/03/2022 11:52 I no parlem dels costos de manteniment d'un túnel tan aprop del mar durant tants kilòmetres, i les afectacions que tindria en tots els aqüífers de les rieres, podríem veure desgràcies en aquest sentit de rieres que portarien molta més aigua que ara, degut a posar una barrera a les aigües subterrànies.
La verdad sobre la comida: https://www.youtube.com/watch?v=cJiJU-k0gqc difúndelo!
http://www.igualdadanimal.org
http://www.igualdadanimal.org
No sé si heu mirat gaire la infraestructura ferroviària als Països Baixos, però a primera línia de costa hi ha poquíssim edificat. Allà tenen molt clar que les dunes de la platja són la principal defensa contra l'onatge, raó per la qual els ports importants estant als estuaris.Elefant ha escrit: ↑Diumenge 27/03/2022 15:24 No cal ser enginyer per saber que hi ha formes de assegurar infraestructures a la vora del mar, amb trencaones, extenent la línia de la costa, amb dics, etc.. Al països baixos tenen un terç del terreny sota el nivell del mal i no s'els han portat les onades encara. Un altre tema es que des-de fa dècades no s'hagi fet més que lo absolutament necessari, i ara es tiri per lo fàcil de confabular coses de canvi climàtic, que està molt de moda.
Fer dics i pòlders sembla molt bona idea, però la orografia marina és molt diferent, ja que el Mar del Nord no té gaire fondària i es pot guanyar fàcilment terreny al mar, just al contrar del que passa al Maresme.Ecomobisostrans ha escrit: ↑Dimecres 30/03/2022 10:39 Jo també crec que una solució a la holandesa seria la millor, guanyant una mica de terreny al mar i llavors:
- eixamplar una miqueta la carretera sobretot on hi ha parades de bus, que puguin estar en condicions
- assegurar bé la via amb les tecnologies que hi ha per aquests casos que tampoc son tan cares com per no poder-les assolir
- un passeig marítim peatonal-ciclista entre la via i la platja. Fins i tot si cal en algun tram el sentit nord de la carretera podria passar també entre la via i la platja
- bons passos sota (o sobre) la via per a vianants, PMR, bicicletes i vehicles a motor
- una bona platja, que asseguri una certa distància entre el mar i la via, potser 150 o 200m.
El problema que hi ha és que s'ha edificat massa i massa a prop del mar (cosa que afavoreix que el mar s'endugui la sorra), s'han fet massa ports (que impossibiliten els moviments de sorra) i a la vegada que s'han canalitzat rieres (i per tant hi ha menys sediments). Aquests problemes són els d'arrel i que algun dia s'hauran de redreçar.
Que es vulgui fer passar la via per l'interior sembla una bona idea, sempre i quan no sigui soterrada, però crearà molt de rebuig entre la població perquè suposa moltes expropiacions i una barrera que dividirà els pobles.
Desviar la línia per l'interior no es realista a nivell de pressupostos ja que caldria fer-la a molta fondària per evitar rieres i torrents d'aigua. En superfície es impossible pel que caldria expropiar i partir pobles per la meitat, a més que la orografia no és gens fàcil. Això ja s'hagués hagut de fer quan es construïa la C-32. Ara veient exemples com la L9 n'estic ben segur que acabaríem tenint un pressupost de 7000 milions d'euros o similar de partida (inassumible pel Maresme).
Francament, jo penso que la infraestructura actual no està ni aprofitada (com per arribar a justificar la despesa que suposaria traslladar-la). Hauria d'haver-hi avançaments i més freqüències (d'Arenys cap al Nord s'haurien d'establir 4 trens per hora i sentit mínim tot el dia, que és el que permet la infraestructura).
Hauria d'haver-hi trens regionals o mitjans distancia..
El tunel de Montgat ja hauria d'estar refet per a permetre trens de dos pisos i les estacions haurien de tenir vies d'avançament per a fer trens directes Barcelona-Mataró-Arenys.
Per a ser pràctics, i poder competir amb el cotxe, els trens que van més enllà d'Arenys (des de Barcelona) només s'haurien d'aturar a Mataró i Arenys i després a tota la resta.
Òbviament s'hauria de protegir les vies de l'avenç del mar, cosa que de rebot protegiria els pobles.
Tingueu present que el dia que el mar arribi a engolir les vies, passar el tren per l'interior serà l'última preocupació de la gent del Maresme que estarà veient com el mar comença a engolir pobles.
Salut!
Francament, jo penso que la infraestructura actual no està ni aprofitada (com per arribar a justificar la despesa que suposaria traslladar-la). Hauria d'haver-hi avançaments i més freqüències (d'Arenys cap al Nord s'haurien d'establir 4 trens per hora i sentit mínim tot el dia, que és el que permet la infraestructura).
Hauria d'haver-hi trens regionals o mitjans distancia..
El tunel de Montgat ja hauria d'estar refet per a permetre trens de dos pisos i les estacions haurien de tenir vies d'avançament per a fer trens directes Barcelona-Mataró-Arenys.
Per a ser pràctics, i poder competir amb el cotxe, els trens que van més enllà d'Arenys (des de Barcelona) només s'haurien d'aturar a Mataró i Arenys i després a tota la resta.
Òbviament s'hauria de protegir les vies de l'avenç del mar, cosa que de rebot protegiria els pobles.
Tingueu present que el dia que el mar arribi a engolir les vies, passar el tren per l'interior serà l'última preocupació de la gent del Maresme que estarà veient com el mar comença a engolir pobles.
Salut!
- bigcoaster
- N8
- Entrades: 953
El túnel de Montgat ja permet el pas de trens de dos pisos, com es pot veure en aquest vídeo (minut 5:47):gracienc ha escrit: ↑Dimecres 06/04/2022 16:57 El tunel de Montgat ja hauria d'estar refet per a permetre trens de dos pisos i les estacions haurien de tenir vies d'avançament per a fer trens directes Barcelona-Mataró-Arenys.
Per a ser pràctics, i poder competir amb el cotxe, els trens que van més enllà d'Arenys (des de Barcelona) només s'haurien d'aturar a Mataró i Arenys i després a tota la resta.
https://www.youtube.com/watch?v=d49HBzG ... Documental
This is the Southern service to London Victoria. We're now approaching London Victoria. Change here for the Victoria, Circle and District lines, National Rail services and the Victoria Coach Station.
No ho deia ara literalment (i de fet no em vaig referir especificament a infraestructura ferroviaria sino al terreny), sino que senzillament assegurar estructures i infraestructures a la vora del mar no es res de nou, i es pot fer encara que amb esforç i costos relacionats amb allò, pèro dubto seriosament que passar el tren a l'interior, ja sigui soterrat, expropiant mig Maresme o ficant la linia dins o a sobre o a sota de l'autopista sigui més viable pels pròxims 50 anys que no assegurar l'infraestructura existent.mpn90 ha escrit: ↑Dimecres 06/04/2022 14:47 No sé si heu mirat gaire la infraestructura ferroviària als Països Baixos, però a primera línia de costa hi ha poquíssim edificat. Allà tenen molt clar que les dunes de la platja són la principal defensa contra l'onatge, raó per la qual els ports importants estant als estuaris.
Com sigui, caldria un estudi exhaustiu per saber realment quines son els potencials, problemes i solucions per aquesta via a llarg termini, i no sembla que l'administració estigui a per fer-ho, sino que prefereixen anar fent reparacions sobre la marxa als trams més afectats, mentre que el problema de fons se segueix arrosegant.
Allò de intentar fer funcionar els trens de rodalies com Metros és una cosa extranya, també passa lo mateix a la Llobregat-Anoia, amb el mateix problema. I després es fan servir trens que també tenen interiorisme tipus metro i no pas tipus rodalies. Els bucs de sis cotxes tenen prop de 1000 seients, una composició Civia de vuit cotxes al voltant de 350. No entenc per què no s'opta per menys trens pèro de més capacitat, com ben dius amb trens de dos pisos. Si llavors es redueix la freqüencia dels trens amb parada a totes les estacions i baixadors a 15 minuts, pot haver-hi sense problema trens ràpids entre Mataró i Barcelona que facin Mataró-Pl. Catalunya en 30 minuts enlloc de 41. Aquests també poden continuar com a regionals fins a Maçanet o fins i tot Girona. Els conceptes d'operació dels trens de Rodalies a Espanya com a Catalunya son totalment absurds.gracienc ha escrit: ↑Dimecres 06/04/2022 16:57 Francament, jo penso que la infraestructura actual no està ni aprofitada (com per arribar a justificar la despesa que suposaria traslladar-la). Hauria d'haver-hi avançaments i més freqüències (d'Arenys cap al Nord s'haurien d'establir 4 trens per hora i sentit mínim tot el dia, que és el que permet la infraestructura).
Hauria d'haver-hi trens regionals o mitjans distancia.
- bigcoaster
- N8
- Entrades: 953
Ho fan perquè falta capacitat als túnels de Barcelona, i per tant els temps de parada són importants, i els trens de dos pisos tenen temps de parada superiors als d'un pis. També s'ha de dir que no hi ha tanta diferència, sobretot tenint en compte que els civia i 447 tenen esglaons per pujar que fan que els temps de parada tampoc siguin comparables curts com sí que són els de metro o FGC. No m'explico l'error de comprar els Civies i que no fossin amb entrada a peu pla com tots els rodalies d'Europa...Elefant ha escrit: ↑Dijous 07/04/2022 12:49 No entenc per què no s'opta per menys trens pèro de més capacitat, com ben dius amb trens de dos pisos. Si llavors es redueix la freqüencia dels trens amb parada a totes les estacions i baixadors a 15 minuts, pot haver-hi sense problema trens ràpids entre Mataró i Barcelona que facin Mataró-Pl. Catalunya en 30 minuts enlloc de 41. Aquests també poden continuar com a regionals fins a Maçanet o fins i tot Girona. Els conceptes d'operació dels trens de Rodalies a Espanya com a Catalunya son totalment absurds.
Si no anessim tant justos de capacitat als túnels, els trens de dos pisos són el material mòbil ideal, ja que ofereixen molta capacitat asseguda. Però sembla que els nostres governants -i Renfe- prefereixen tractar la gent com bestiar i si poden ficar 1000 persones de peu en un tren millor que uns menys però asseguts. Rodalies no és metro. En aquest sentit la relació seients-places de peu als Civia és un escàndol, i la duresa dels seients també.
Estic totalment d'acord amb el concepte d'horaris que proposes. Reduir l'interval de pas més enllà de 10-15 minuts només serveix per a que la gent no hagi de mirar l'horari, que té el seu plus, però la veritat és que la majoria prefereix mirar l'horari per agafar un tren més ràpid. S'haurien de posar serveis semirdirectes a totes les línies que no paressin fins a uns 20-25 km de Barcelona (Mataró, Granollers, Sabadell i Terrassa, Martorell, Vilanova), i que s'encarreguessin de les parades que hi han més enllà d'aquestes capçaleres intermèdies. I òbviament, uns serveis normals que fessin el tram entre Barcelona i aquestes ciutats parant a totes. Fent-ho, podries millorar els temps de viatge entre 5 i 10 minuts a milions de persones, sense perjudicar a ningú en matèria de temps de viatge. I això també milloraria de retruc els regionals, que actualment han d'anar a velocitat de rodalies.
Això si que seria millorar el transport públic!
This is the Southern service to London Victoria. We're now approaching London Victoria. Change here for the Victoria, Circle and District lines, National Rail services and the Victoria Coach Station.
Senyor tinent d'alcalde: si es tracta d'experts solvents, li avanço que li diran que abocar sorra sense parar no és la solució, ni la via del tren el problema que vostè està posant com a cortina de fum. Se li veu clarament el llautó: vostè té odi al ferrocarril i se'l vol treure del damunt. No enganyi més la gent.El primer tinent d’alcaldia ha reclamat “celeritat” i que s’actuï “en totes aquelles solucions que exposin els experts per evitar de manera natural la regressió de les platges”.
Per començar, si tanta basarda li fa l'onatge, contribueixi a contrarestar els efectes del canvi climàtic i substitueixi el cotxe pel ferrocarril. Sí, el tren que tanta tírria li causa i que voldria treure's del damunt com més aviat millor. Potser li veurà una utilitat i tot.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.