Accessos a Montserrat

Tot el que no es pugui englobar als apartats anteriors.
Todo lo que no se pueda englobar en los apartados anteriores.
Respon
Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1938
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Accessos a Montserrat

Entrada Autor: 122-042-132 » 24 nov. 2025, 16:21

El Departament de Territori i l'Abadia de Montserrat han arribat a un acord per millorar els accessos al Santuari i al Parc Natural, que cada any reben la visita de gairebé tres milions de persones. L'objectiu és reforçar el transport públic tant com sigui possible, per descarregar les carreteres de l'entorn del massís de vehicles particulars, i reduir les cues d'accés i la contaminació de l'entorn.

A Montserrat s'hi pot arribar a peu, en carretera, en tren i cremallera o amb l'aeri, que puja la muntanya en cinc minuts. Cada hora hi ha trens des de Barcelona i Manresa, que enllacen amb el cremallera i amb l'aeri, però els accessos poden quedar col·lapsats per la gran afluència de públic o s'han de tallar en casos de temporal de vent o fortes pluges.

El projecte per millorar-los encara no té data ni pressupost. El que s'ha acordat de moment és crear dos grups de treball --un de tècnic i un de jurídic-- que estudiaran la construcció d'un nou aeri i com reforçar la línia R5 de Ferrocarrils i el cremallera. També es milloraran les carreteres perquè sigui més fàcil arribar-hi amb autocar, i els accessos a l'aparcament de l'estació inferior.

En concret, es preveu fer obres de millora a les principals carreteres d'accés a la muntanya i a l'aeri, al pont d'enllaç des de la C-55 a l'estació inferior, i s'estudiarà possibles alternatives per fer més fluid l'accés al recinte per la BP-1103 i la BP-1121, i a les diferents zones d'aparcament del recinte i del parc.

Enllàç a la informació:

https://www.3cat.cat/3catinfo/acord-per ... a/3381866/



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 7373
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » 24 nov. 2025, 19:26

Sembla mentida que hi hagi tant enginyer i tant polític treballant en la planificació de les infraestructures i entre tots siguin incapaços de fer una cerca a Google Maps per entendre d'on ve el problema:

Trajecte Barcelona (Eixample) <-> Plaça central de Montserrat (millor dels casos):
  • Transport públic: 1h 50m
  • Automòbil privat: 55m
No sé... :x
I si vas des de fora de Barcelona, és que ja no vull ni pensar-ho

Per cert, la solució tampoc necessita grans grups de tècnics i juristes per trobar-la. Es diuen SEMIDIRECTES i per això calen 4 vies. Aquelles que sempre diuen que no calen.



Avatar de l’usuari
Renfe445
N10
N10
Entrades: 4576
Ubicació: ??!!!#=?¿****!!! ©
Contacta:

Entrada Autor: Renfe445 » 24 nov. 2025, 21:16

wefer ha escrit: 24 nov. 2025, 19:26 Sembla mentida que hi hagi tant enginyer i tant polític treballant en la planificació de les infraestructures i entre tots siguin incapaços de fer una cerca a Google Maps per entendre d'on ve el problema:

Trajecte Barcelona (Eixample) <-> Plaça central de Montserrat (millor dels casos):
  • Transport públic: 1h 50m
  • Automòbil privat: 55m
No sé... :x
I si vas des de fora de Barcelona, és que ja no vull ni pensar-ho

Per cert, la solució tampoc necessita grans grups de tècnics i juristes per trobar-la. Es diuen SEMIDIRECTES i per això calen 4 vies. Aquelles que sempre diuen que no calen.
O tres vies com fan a Nova York, que la via central s'utilitza només pel sentit necessari.


Crònica del Transport al Barcelonès Nord
frankrodriguez.net
Bitte seien Sie achtsam. Andere brauchen ihren Sitzplatz vielleicht notwendiger.

Funikram
N4
N4
Entrades: 43
Ubicació: Gelida Estació Superior

Entrada Autor: Funikram » 25 nov. 2025, 00:10

El tema també és el preu.

Fa uns quatre anys, vam anar quatre amics a caminar a Montserrat, des del Monestir. Aparcar el cotxe ens va costar uns 6 o 7 euros entre tots per tot el dia. 1 euro i mig per cap. El cremallera ens costava més de 13 euros bitllet d'anar i tornar per persona.

Crec que queda tot dit.


"Atenció! Atenció! Pròxima circulació. Un tren sense parada. Si us plau, no s'acostin a la via."

Avatar de l’usuari
Elefant
N7
N7
Entrades: 406

Entrada Autor: Elefant » 25 nov. 2025, 10:33

wefer ha escrit: 24 nov. 2025, 19:26 Sembla mentida que hi hagi tant enginyer i tant polític treballant en la planificació de les infraestructures i entre tots siguin incapaços de fer una cerca a Google Maps per entendre d'on ve el problema:

Trajecte Barcelona (Eixample) <-> Plaça central de Montserrat (millor dels casos):
  • Transport públic: 1h 50m
  • Automòbil privat: 55m
No sé... :x
I si vas des de fora de Barcelona, és que ja no vull ni pensar-ho

Per cert, la solució tampoc necessita grans grups de tècnics i juristes per trobar-la. Es diuen SEMIDIRECTES i per això calen 4 vies. Aquelles que sempre diuen que no calen.
Jo ja vaig demostrar aquí https://transport.cat/viewtopic.php?p=294465#p294465 que es pot perfectament semidirectes amb les dues vies actuals. Quatre vies serian desitjables, però el que falta ara per ara es voluntat més que res. Voluntat i superar l'obsessió de tractar qualsevol servei de tren com un Metro.



unÀnec
N3
N3
Entrades: 37

Entrada Autor: unÀnec » 25 nov. 2025, 11:42

Renfe445 ha escrit: 24 nov. 2025, 21:16
wefer ha escrit: 24 nov. 2025, 19:26 Sembla mentida que hi hagi tant enginyer i tant polític treballant en la planificació de les infraestructures i entre tots siguin incapaços de fer una cerca a Google Maps per entendre d'on ve el problema:

Trajecte Barcelona (Eixample) <-> Plaça central de Montserrat (millor dels casos):
  • Transport públic: 1h 50m
  • Automòbil privat: 55m
No sé... :x
I si vas des de fora de Barcelona, és que ja no vull ni pensar-ho

Per cert, la solució tampoc necessita grans grups de tècnics i juristes per trobar-la. Es diuen SEMIDIRECTES i per això calen 4 vies. Aquelles que sempre diuen que no calen.
O tres vies com fan a Nova York, que la via central s'utilitza només pel sentit necessari.
De fet ja hi han trams on hi han tres vies i quatre, però mai es fan servir per a avançaments. I altres punts que ja tenien tres vies les han reduïdes a dues. Hi ha molts llocs on hi caben vies per a avançaments, sobretot el tram Can Ros-Pallejà. Però vaja, que no es fa ni està previst que es faci.
També destacar les quatre vies d'Hospitalet Av. Carrilet, que no se perquè es van fer, però es la única estació dels ferrocarrils amb quatre vies amb andana de tota la línia i actualment només serveixen per aparcar una màquina en estat d'abandonament



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 7373
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » 25 nov. 2025, 15:56

Si és que sempre es destaca com ho fa de bé FGC en comparació de Renfe/ADIF. I sí, ho fa molt millor... perquè com diuen en castellà "en el país de los ciegos el tuerto es el rey".
FGC té un problema greu amb els temps de viatge els quals en moltes de les seves línies són PENOSOS. Això no crea titulars d'incidències i no enfada als usuaris, simplement perquè els usuaris directament fan servir altres mitjans. Exemple ben clar és Barcelona-Igualada, on ningú es queixa d'un servei propi del segle XIX, a 50 Km/h (amb sort!) perquè no hi ha ningú per queixar-se (estan tots a l'autovia).

Tot això en relació a les inexistents o infrautilitzades quàdruples vies, i totes aquelles oportunitats perdudes d'ampliar capacitat i velocitat en les renovacions que s'han anat fent com a Pallejà.
En fi, un desastre silenciat.



Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3440
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » 26 nov. 2025, 09:55

Regió-7, 26 de novembre de 2025 ha escrit: Radiografia de la mobilitat a Montserrat: gairebé dos de cada tres visitants hi arriba per carretera
Dels turistes que pugen fins al pàrquing del santuari, prop de la meitat (el 47%) ho fan amb autobusos, principalment de turoperadors

David Bricollé
Monistrol de Montserrat26 NOV 2025 6:25

«Hem de millorar i potenciar els sistemes de transport de mobilitat col·lectiva per accedir a la muntanya» per «anar reduint gradualment el vehicle privat». Aquest és el missatge, en forma de propòsit, que llançava dilluns la consellera de Territori, Sílvia Paneque, i que subscrivia de ple l’abat, Manel Gasch, després de la firma del protocol de col·laboració per millorar la mobilitat a Montserrat. Acord que té com a objectiu més rellevant una futura renovació integral del popular aeri. El repte, doncs, és revertir, o si més no equilibrar, unes balances que, actualment, i malgrat la bona oferta de connexió amb transports col·lectius (tren cremallera i funicular aeri), encara es decanta clarament cap a l’accés per carretera.

La xifra de visitants de la zona del santuari, que és on conflueix el gros del moviment de persones i on es pot controlar aquesta accessibilitat, es va situar l’any passat en més de 2,4 milions. Però cal recordar que en els anys anteriors a la pandèmia de la Covid es van superar els 2,5 en dues ocasions (2016 i 2018), i fins i tot els 2,7 milions (2017 i 2019).

Si s’agafa com a referència les dades del 2024, molt pròximes al que es considera l’actual llindar de referència (2 milions i mig), veiem que pràcticament el 64% dels visitants, és a dir, gairebé dos terços, va arribar al monestir per carretera (més d’un milió i mig de persones). El següent mitjà més utilitzat va ser el cremallera, que va transportar el 25% dels turistes (es van superar els 700.000 viatges); mentre que l’aeri va absorbir el 10% d’aquest visitant, superant els 260.000.

A partir d’aquí, calen alguns matisos. El més rellevant, pensant en l’objectiu que es plantegen Generalitat i abadia, que tot i que la carretera va ser la via d’accés clarament principal, els qui van arribar a Montserrat per aquest camí en vehicle privat va ser un terç del total absolut de visitants. És a dir, el 33% d’aquests gairebé 2,4 milions de visitants (prop de 800.000 persones) hi va arribar en cotxe o moto.

Però, també per carretera, gairebé 730.000 persones van utilitzar com a mitjà per accedir a la zona de l’abadia l’autocar -majoritàriament de turoperadors turístics- i, per tant, ho van fer amb un transport col·lectiu i organitzat.

Dit d’una altra manera, dels 1,5 milions de visitants que el 2024 van entrar a l’aparcament de la zona del monestir, el 52% hi va arribar en cotxe, el 47% en autobús i l’1% en moto.

La proporció s'ha anat reduint en vint anys
També cal fer una anotació rellevant en l’evolució que ha seguit en els últims anys la proporció d’ús de les tres principals vies d’accés. L’any 2002, quan encara no hi havia el nou cremallera, gairebé el 92% dels visitants del monestir de Montserrat hi arribaven per carretera. El 2004, primer any complet ja amb el nou sistema de transport (es va inaugurar el juny del 2003), aquest percentatge havia baixat fins al 71%. Va baixar del 70% el 2006, i del 65% el 2017. Per tant, la proporció de visitants arribats per carretera s’ha reduït de 7 punts percentuals en 20 anys.

El pàrquing del sector del santuari disposa actualment de 411 places per a cotxes; 34 per a motos, 18 per a autobusos i dues places de carregador elèctric. A principi d’aquest segle disposa d’algunes més, però després dels greus episodis d’esllavissades a l’àrea dels Degotalls, en aquesta anomenada zona zero (el primer tram després de la barrera) se’n van eliminar una cinquantena.

Segons dades del Patronat de la Muntanya de Montserrat, els registres mostren que els vehicles que entren al pàrquing de l’àrea del santuari ho fan de manera molt equitativa tant per la carretera de Can Maçana (BP-1103) com per la que connecta amb la C-55 des de Monistrol (BP-1121). Lleugerament per sobre del 50% en aquesta segona. Aquest aspecte és rellevant, perquè vol dir que gairebé la meitat dels visitants que arriben per carretera ho fan pel vessant oest (per la banda de l’Anoia i l’A2), mentre que els dos mitjans de transport col·lectiu que connecten directament amb el santuari (aeri i cremallera) estan situats al vessant est, a la banda del Llobregat.

Pel que fa als usuaris del tren cremallera, segons dades facilitades per Ferrocarrils de la Generalitat, que n’és l’empresa propietària, aproximadament el 30% arriben fins a aquest servei utilitzant també el tren (la línia del Bages d’FGC, l’R5), mentre que el 70% restant ho fa per carretera i estaciona a l’aparcament gratuït situat a l’estació de Monistrol-Vila.


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 7373
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » 26 nov. 2025, 20:17

Arriben en transport públic al Monestir un 30% dels visitants. Però dels que pugen en el cremallera, el 70% també han arribat fins allà en cotxe (probablement igual per a l'Aeri). És a dir, que aproximadament la quantitat de persones que arriben a Montserrat utilitzant FGC és del 10%.
Tot un èxit

:applause-01



Respon

Torna a “Transport en general”